РЕЧИ И ИЗЯВЛЕНИЯ

2015-02-10 16:24:00

Изявление на президента и върховен главнокомандващ Въоръжените сили Росен Плевнелиев след анализа на резултатите от подготовката на ВС, войсковия ред и дисциплината за 2014 година

През 2014 г. ООН отчете рекорден брой  кризи на планетата. Избухнаха две нови регионални кризи с потенциал да се превърнат в глобални – Украйна и „Ислямска държава“. И двете са в непосредствена близост до нас. На Световната конференция по сигурност в Мюнхен преди дни се говореше за разпад на международния ред, за геополитически шокове, за хибридна война и вълна от тероризъм в Европа, за невиждана пропагандна война и за бежанска вълна в Европа, за война в Украйна. В страни от Близкия изток и Африка наблюдаваме разпад на държавността. В този контекст искам да обърна вашето внимание на четири важни въпроса, касаещи отбранителните способности на България. Казвам отбранителни, защото никой в тази държава не иска да напада когото и да било.

Първо: Рисковете се увеличават, а в България разходите за отбрана се намаляват – това е недопустимо. Сигурността струва пари, но свободата и мирът са безценни. Инвестициите в отбранителни способности означават и повече работни места, повече бизнес.

Инвестициите в отбрана имат сериозна възвръщаемост, затова моят апел е да се намери резерв от правителството и в рамките на текущата година да се изпълни поетият ангажимент за ненамаляване на парите за отбрана. Това е важно както за нашата армия, за нейните способности и мотивация, така и за международния авторитет на България, за нейното добро име и репутация на надежден партньор. Решението в Уелс за ненамаляване на разходите за отбрана с постепенното им, плавно увеличаване до 2% от БВП в срок от 10 години, е политически обвързващо. Отговорност на ръководството на държавата е да гарантира неговото изпълнение. Очаквам военният бюджет да бъде актуализиран в хода на фискалната 2015 година.

Второ: Заплахите за сигурността на България не започват на нашата граница. За да ги адресираме и да им противостоим ефективно, трябва да сме интегрирани и съвместими с партньорите в НАТО и в Европейския съюз. Необходимо е да разпознаваме заплахите пред демокрацията, дори и когато ни се струват отдалечени, локални или дребни. Това е и наша отговорност, като член на ЕС.

Нека си дадем сметка, че днес европейските държави търсят всякакво възможно мирно решение на задълбочаващата се криза в Украйна, не само защото е близко, не защото оттам минават част от доставките на газ, а защото ЕС е общност, призвана да разпространи демокрацията и мира и това е и част от нашата отговорност. ЕС беше изграден върху руините на най-тежката световна война и затова в центъра на всичко трябва да поставяме мира. За да има мир, правото на по-силния, трябва да се замести от върховенството на закона и международния правов ред. Подобна е и ролята на НАТО в съвременния свят - един изцяло отбранителен съюз. Приетият на Срещата на върха в Уелс План за действие за готовността на НАТО е изцяло отбранителен. Той адресира предизвикателства за нашата сигурност, идващи както от юг, така и от изток. Планът е приет в пълен консенсус. По него са работили три български правителства и два парламента. Предвидени са два вида мерки за България. Мерки за гарантиране на сигурността и мерки за адаптиране. Създаването на координационен център в София е част от този план за готовност, с цел по-добра координация при нужда, логистика и подготовка на съвместни учения и действия за повишаване на отбранителни способности.

Апелирам за здрав разум и спиране на манипулациите в парламента и на българското общество като цяло. Работата по този координационен център е започната от правителството на БСП и ДПС, подкрепяно от „Атака“, продължена е от служебното правителство и ще бъде довършена от настоящото правителство. Нека тези, на които им се привиждат ракетни комплекси, бази, мобилизация, с цел обявяване на война, използване на полигона в Шабла за атака на изток, да бъдат честни пред българския народ и да кажат на база на какви документи, решения и факти лъжат и манипулират българското общество по този безцеремонен начин. Да имат достойнството да се извинят! През тази година ще се осъществят и отдавна планирани военни учения, които ще бъдат свързани с учения на НАТО, което е съвсем нормално и го правим от много години и това не е изненада за никого. Днешната опозиция само преди месеци, в ролята си на управляващи, договаряха и планираха точно тези учения.

Разбира се, че партньорите ще използват техни танкове и самолети и друга техника в тези учения, както винаги досега. Казвам го на уважаемите медии в контекста на манипулациите, които текат в момента. Процесът на отбранително планиране, подготовката, координацията и съвместните учения, както и Планът за действие за готовност, са оперативни и публични мероприятия. Всички медии бяха поканени в Уелс, така както ги каним на всяко едно учение. Министерството на отбраната планира публично тези мероприятия, министърът разполага с всички възможности да организира логистиката на подобни учения, разбира се, той трябва да запознае Комисията по отбрана, да отговаря на парламентарни въпроси, но да му се отнеме елементарното право да организира ежедневната дейност не би следвало. Българското законодателство дава оперативна самостоятелност на министъра, а той е длъжен да спазва закона.

Трето: Когато говорим за мобилизация, нека да е ясно, че тя се обявява с указ на президента по предложение на Министерския съвет. Аз нито съм получавал от правителството, още по-малко съм обявявал подобна мобилизация.

Нещо повече, подобна тема не се е обсъждала никога досега и не виждам каквито и да било фактори, които да налагат подобно действие. Няма механизми по българското законодателство, които да позволят скрита тайна или каквато и да е подобна мобилизация. Това са абсолютни лъжи. Считам, че е недопустимо да търсим каквито и да са тяснопартийни или политически изгоди на гърба на най-естествените страхове на българския народ и с ясното съзнание, че говорим неща, които са много далеч от истината. Това не е поведение на отговорни политици, затова е учудващо с каква лекота към подобни лъжливи тези се прикрепят и политически сили, които съвсем доскоро непоколебимо заявяваха евроатлантическата си ориентация. Това е много опасно поведение и държавата трябва да вземе мерки със силата на всички свои институции и контролни органи да разсее и да противостои на насаждането на опасните спекулации и на страх в обществото.

Четвърто: Проблемът със зависимостта от Русия по отношение на основни видове въоръжения е изключително сериозен. Още преди 10 години България е поела ясни ангажименти за изпълнение на възложените ни цели на способности. В допълнение, бе изработена и Националната програма „България в НАТО и в Европейската отбрана 2020“. Разбирам, че в парламента се политизира, но армията трябва да бъде оставена на спокойствие да изгражда своите способности,  да се адаптира към новите реалности и да постигне съвместимост с партньорите. Парламентът, правителството и политическите сили дължат на Българската армия подкрепа за дългосрочния план за развитие и за осигуряване на необходимите ресурси за неговото реализиране.