РЕЧИ И ИЗЯВЛЕНИЯ

2019-01-28 16:42:00

Отчетна пресконференция на президента Румен Радев и на вицепрезидента Илияна Йотова - част II

Встъпителни изказвания на президента Румен Радев и вицепрезидента Илияна Йотова

Водещ: Преминаваме към въпросите, колеги. Заповядайте. БНТ.

Репортер: Вера Александрова от БНТ. Господин президент, през изминалата година много често критикувахте управлението, направихте го и днес. Според вас кое е добре да се направи за страната оттук нататък? Поддържате ли още тезата си, че в момента България няма нужда от извънредни предсрочни парламентарни избори и бихте ли подкрепили създаването на един нов политически проект?

Румен Радев: Три въпроса. По първия - от началото на своя мандат следвам много ясно кредо – законност, справедливост и суверенитет. И това е моята посока. Законността е алтернатива на произвола и лобизъм. България затъва в институционална безпътица и утвърждаването на закона е първото нещо, което трябва да направим. Да пречупим корупцията, да си отвоюваме свободата на словото, защото виждате какво се случва с критиците на властта. Да върнем усещането на гражданите за сигурност и справедливост. А това всичкото започва с безкомпромисно прилагане на закона. По отношение на предсрочните избори - въпросът вече не е дали, а кога. Но за да имат те смисъл, трябва да имаме реформирани изборни правила, които да гарантират честни избори, които да ни гарантират, че сами си избираме управниците. Това означава машинно гласуване, видеонаблюдение на броенето на бюлетините и попълването на протоколите. Премахването на т.нар. втори протокол от секционните избирателни комисии, който е обект на манипулации, актуализация на избирателните списъци. Дали бих подкрепил нов политически проект? Да, ако той отстоява тези ценности и работи за модернизацията на България.

Водещ: Заповядайте, БНР.

Репортер: Мира Стефанова, БНР. Господин Радев, има ли нужда президентската институция от повече правомощия, за да решите проблемите, с които не сте съгласен в настоящия модел на управление; ще наложите ли вето на промените в Закона за защита на личните данни, както ви призова Асоциацията на европейските журналисти? И, госпожо Йотова, намеренията на правителството са да отпадне даването на български паспорти срещу бързи инвестиции. Смятате ли, че това е достатъчно, за да се реши проблемът?

Илияна Йотова: Веднага ви отговарям на този въпрос. Целият Закон за предоставяне на българско гражданство се нуждае от много сериозен ремонт. Аз ще изчакам предложенията, които Министерство на правосъдието обеща да качи на 30 януари в реформа на закона, но това, което чувам досега, едва ли е удовлетворително. Искам само да кажа, колеги, една подробност. Тези промени, които вие визирате в Закона за гражданството, никога не са били предмет на ревизия на самия закон. Те са влезли през други два закона – Закона за чуждестранните инвестиции и Закона за чужденците в България. Законът през годините е кърпен много, в резултат на което има тези недомислия. Да, против съм да се дава българско гражданство за български инвестиции. Бих подкрепила този текст, разбирам, че такова е намерението и на Министерство на правосъдието. Но законът се нуждае от ревизия и по отношение даване на гражданство за български произход, уточняване на това що е възходящ родител и много други неща, които сега нямаме време да изясняваме. Надявам се да мога да кажа пълното си становище след 30-и, когато видя промените, които се предлагат. Този закон не може да се гледа сам за себе си. Той трябва да бъде в пакет заедно със Закона за чужденците в България и Закона за българите в чужбина, тъй като отново ще се създадат противоречия в тези текстове, ако не бъде гледан цялостно този пакет.

Румен Радев: На въпроса за правомощията на президента - с годините правомощията на президента непрекъснато се отнемат, и по отношение на формирането на важни независими органи, и по отношение на службите, които преминаха към Министерски съвет с мълчаливото съгласие на предишния президент. Дали ще се потърси увеличение на правомощията на президента зависи от развитието на политическите процеси в страната и решимостта на обществото да се пребори с имитацията на управление. Ако и следващият парламент излъчи компромисна и блокирана в зародиш коалиция или пък формира безпринципна голяма коалиция в името на властта, това ще бъде последното раздаване на картите в настоящата политическа система.

По въпроса ви за Закона за защита на личните данни - законът постъпи в Президентството в края на деня в петък и моят правен екип вече активно го анализира. Защитата на личните данни е важен елемент от защитата на правата на личността. И тези права трябва наистина да бъдат гарантирани. От друга страна, обществото трябва да бъде защитено от корупцията и беззаконието, което е не по-малко важно. Точно на миналогодишния отчет заявих пред вас, че борбата с корупцията е оставена да се води от гражданите и медиите. Ако допуснем да бъдат прегазени последните почтени журналисти и медии, които се осмеляват все още да критикуват властта, ние сме загубили битката за България като правова и просперираща държава.

Водещ: БТВ.

Репортер: Господин президент, госпожо вицепрезидент, искам да попитам какъв ще е статутът и правомощията на този стратегически съвет, който ще създадете? Второ, искам да ви попитам, тъй като чухме доста критики към правителството и управляващите, вие дали виждате за изтеклите две години пропуски във вашата дейност? И трето, дали бихте инициирали референдум и ако да, на каква тема?

Румен Радев: Първо, по отношение на съвета. Вече казах достатъчно ясно, че той ще предложи идеи, но тези идеи трябва да бъдат подкрепени от хората. Защото ние трябва да осъзнаем едно – че никой не може да ни реши проблемите без наше участие. Колкото пъти сме разчитали на чудо и спасение, толкова пъти сме оставали излъгани.

По отношение на референдума. Референдумът е наистина мощно оръжие на пряката демокрация и трябва да подхождаме много внимателно към него. Преди всичко референдум не се организира самоцелно. Трябва да има идея, която да узрее. И нещо много важно – трябва да се създадат такива условия, че референдумът да бъде успешен. А сегашното законодателство е една огромна бариера пред успешните референдуми. И виждаме резултатите от тях към момента. Така че този мощен инструмент на пряката демокрация не трябва да се допуска да бъде обезличаван.

И още един въпрос – какви пропуски? Мога да кажа само, че искам да благодаря на българите за тяхното доверие и подкрепа. И това ми дава сили да продължавам напред.

Водещ: Вестник „Труд“.

Репортер: Един въпрос към госпожа Йотова. Госпожа Йотова, вие казахте, че е време за нова политика към българите в чужбина. А не мислите ли, че такава политика отсъства и ние се сещаме за тях само когато идват избори? И вторият въпрос е към господин Радев. Господин президент, вие засегнахте темата във вашето слово за изтребителите. Ако си спомняте, през 2012 година аз правих едно интервю с Вас във вестник „Преса“, в което вие говорите за F-16. Сега това интервю се размахва от господин Цветанов постоянно. Бихте ли коментирали това интервю? Благодаря ви.

Илияна Йотова: Ще отговоря на вашия въпрос така – очевидно на мен и на господин Радев не ни предстоят скоро избори и, както виждате, се занимаваме много основно, много плътно и много амбициозно със създаване на политика за нашите сънародници навън и не само за тях, а заедно с тях за България. Много усилия коства. В момента тя е разпределена в няколко институции, няма никаква координация между тези институции, няма национални приоритети, няма дори информация къде са, колко са и с какво се занимават тези хора, нямат никаква връзка с българските институции една голяма част от тях. Така че сме започнали буквално от нулата.

Да, срещам известни трудности в контактите си с другите институции. Не зная дали това е продиктувано от ревност, от неразбиране или може би от несхващане колко са важни тези политики. Така или иначе, през миналата година успяхме да пробием - създадохме няколко работни групи заедно с Народното събрание, с няколко министерства, с БАН, Обществения съвет, който към мен работи за политиките за нашите сънародници навън. Имаме цялостна концепция. Ще я представим. Една добра щафета, която искаме да подадем. Нека да видим каква ще бъде реакцията.

Румен Радев: На въпроса за тази прословута статия. Неслучайно бях заявил, че настоявам за по-добро образование, защото някои политици трудно осмислят това, което четат. И аз ви благодаря за тази статия, господин Генов, но тя започва интересно. В нея много ясно заявявам, че е най-добре да закупим нови F-18 „Супер хорнет“ или нови „Еврофайтър Транш 3“. Но не можем да си го позволим. Ето точно така започва тази статия. И 2012 година финансовата рамка за изтребителя беше 700 милиона лева и никой от новопроизведените изтребители - F-16, „Грипен“, F-18, „Рафал“, „Еврофайтър“, не можеше да се вложи в тази рамка, те оставаха много далеч отгоре. И основната теза, която прокарвам в тази статия, е точно за избора на нов изтребител. Защото не това е моето предпочитание - не стар F-16, а нов изтребител. А F-16 е посочен като единствения възможен избор, защото е употребяван и единствено той може да се вложи като пълноценен пакет. Защото не е само изтребителят, а там е и наземно оборудване, въоръжение, контейнери, системи за подготовка на мисиите, обучение. И точно там се обосновават много ясно тези тези. Стига, разбира се, този, който чете, да може да ги разбира и да може да ги прилага.

И не аз съм си сменил мнението за изтребителите, защото като президент никога не съм изразявал такова мнение. Други хора непрекъснато си сменяха мнението. Помните за „царицата на боя“, помните как трябваше и трите проекта да вървят заедно. Точно така трябва да бъде. Имаше големи декларации за това. Виждате какво се случи. Помните изявленията за противопоставяне на различни сектори от нашето общество, на изтребители много скъпи, на пенсии и влакове. Помните как се заклеймяваше, че в никакъв случай не трябва да купим най-скъпите изтребители. Какво правим в момента? Точно обратното.

И ще си позволя още няколко думи на темата изтребители. За разлика от политиците лобисти, аз не говоря за изтребители. Никога като президент не съм казвал кой изтребител е по-добър и кой изтребител трябва да купим. Но винаги съм настоявал за обективна, прозрачна, равнопоставена състезателна процедура, защото само такава може да доведе до най-добрите условия за България и до защита на нашия интерес. Ще припомня и това, което казах – конкурсът е опорочен. Той започна като състезателна процедура и приключи като фарс. Използва европейските партньори като статисти. Нашите лобисти злепоставиха стратегическия партньор САЩ, като му присъдиха служебна победа, а това няма как да се хареса на българите. Засипаха ни с всякакви заклинания, които бяха като димна завеса за реалните предложения. Някой от вас в края на краищата разбра ли кой какво ни предлага и срещу какво? Беше изготвен документ с невярно съдържание, който да вкара в заблуждение и народните представители. Изговориха се маса лъжи и то от хора на високо отговорни политически постове. Не само по отношение на качества, способности, условия и цени, но и в разрез с ясно приети и разписани документи и от Министерски съвет, и от Народното събрание. Никой вече не говори за индустриално сътрудничество и то в областта на високите технологии, така важно за България днес. Ние сами зачеркнахме критериите за състезателност, които да ни дадат най-добрите условия. И така ощетихме себе си. Затова в момента отиваме в неизвестното и ще плащаме явно много повече.

Водещ: "Епицентър".

Репортер: Господин президент, след тези критики срещу управлението, има ли тема, по която да можете да диалогизирате с правителството, да влезете в диалог, да влезете в разговор? Това е първият ми въпрос. Вторият ми въпрос – след тази оценка за конкурса за изтребител какво е вашето мнение, трябва ли да се започне от нулата? И към вас, госпожо Йотова - проблемът за българите в чужбина явно е много сериозен. Смятате ли, че българската държава има адекватните механизми, с които да привлече българите в чужбина към България? Благодаря.

Румен Радев: Не виждам база за партньорство при сегашния курс на управлението. Той е конфронтационен и често погазва закона. Правителството концентрира власт отвъд отреденото му по Конституция и нарушава баланса на властите. Това личи и в отношението му към Народното събрание, и във външната политика, и в изпълнението на Закона за държавния бюджет, и в други сфери. По отношение на изтребителя, дали ще се започне отново и как – това е решение на правителството, което то прехвърли удобно на Народното събрание, за да се размие в колективната безотговорност на парламента. Тяхно е решението, тяхна е отговорността.

Илияна Йотова: Няма конкретни отговори, няма такива механизми, няма такова виждане, няма такава политика. Няма как да ги има без ние, българите тук, да знаем как ще се развива България в следващите 5, 10, 15 години. Кой е нашият икономически модел? Дали това трябва да бъдат високите технологии, и господин президентът имаше няколко такива срещи, имаме огромен потенциал и тук в страната, даже ако щете и традициите в това образование, в това производство – туризъм, селско стопанство. Ако ние имаме една разписана политика в следващите години и не се прави всичко на парче, и се правят различни инвестиции, без да бъдат обвързани с общ икономически поглед, никой няма да привлечем. Нито са достатъчни сантименталните писма, които им пишем – моля ви, елате, върнете се, защото имаме нужда от вас; нито са достатъчни големите сбирки, които се правят на Великден, на успели млади българи навън. Те са добре дошли. Само че след първия и втория ден на пребиваване в България, на третия ден те ще попитат какво предлага страната ни, как ги мотивира.

 

Затова икономически умна, разумна, реалистична политика ни е много необходима в следващите години. Не е толкова трудно. Знаем какъв е националният ресурс, знаем какви са параметрите на националния бюджет, знаем приблизително какво ще получи България по еврофондовете в следващия 7-годишен период. Хайде този път наистина да направим така, че да има развитие от усвояването на тези средства, не само усвояване. Общественият съвет, който ще заработи към Президентството, това е моето виждане за него, ще има точно тази цел.

По отношение на една друга част от българите, които работят легално или полулегално в страните от Европейския съюз, неслучайно преди малко споменах, че нямаме никакво виждане за тези, които не зная каква част ще бъде от тях, но ще потърсят пътя назад към България от случващото се във Великобритания. Когато говоря за план, това означава конкретна политика – така, както направиха вече във Франция, в Германия, в Чехия при различните варианти на Брекзит, колко и как ще струва това на нашите социални системи, защото една голяма част от тези хора нямат социални осигуровки, как ще бъдат вплетени в системата на работните места. Ето това е нещото, което България трябва да направи и в най-добрия случай, най-добрия вариант, и в най-лошия – т.нар. твърд Брекзит, от който действително няма как да не бъдем засегнати. Когато говорим за цялостна политика за нашите сънародници навън, това не си представяйте като някаква лабораторно разработена програма от културни празници, традиции, изучаване на български език в някаква степен, защото и там има какво да се желае, а цялостна политика за единението на нацията, използване на потенциала на българите, които сме тук, и тези, които са зад граница. Това е и тяхното желание.

Водещ: Последен въпрос, колеги. Нова телевизия.

Репортер: Благодаря. Господин президент, вие казахте, че словото, цитирам, е обект на преследване. Конкретно бихте ли могли да ни кажете – визирате обвинението към Елена Йончева и ако да, това означава ли, че вие декларирате вашата подкрепа към нея и, разбира се, нейната позиция, че това е една политическа репресия? Благодаря.

Румен Радев: Първо, категорично не визирам само госпожа Йончева. Знаете случаите и в БНТ с госпожа Ахчиева, имам информация и за много други журналисти по провинцията, които са преследвани с различни инструменти на властта. Що се отнася до госпожа Йончева, расте убеждението сред българските граждани, че това е политическо преследване, защото реалните виновници за създаването, за политическите протекции и за разграбването на КТБ стоят извън обекта на обвинение. Ето това е огромен проблем. И ако наистина госпожа Йончева се подвежда под отговорност, защото е знаела за престъпния произход на средствата, то това поражда много и тежки въпроси. Госпожа Йончева ли подкара множество държавни институции и предприятия да си влагат парите в КТБ или управляващите по това време, и защо не се търси отговорност от тях? Те са били длъжни да знаят за характера на тази банка. Госпожа Йончева ли запушваше устите, очите и ушите на контролните органи – БНБ, МВР, ДАНС, които са били длъжни по това време да установят всички тези неща, а не получаващите пари от банката. И защо ръководствата на тези органи по това време не са подведени под отговорност? Госпожа Йончева ли връчи наградата „Мистър икономика“? Госпожа Йончева ли водеше по списък политици за получаване на пари на ръка от банката? Има ли други медии, които са получавали огромни суми от тази банка, за какво са ги използвали, какво са направили с тях и като големи медии защо те не са разбрали за престъпния произход на парите и защо те не са подведени под отговорност? Тези въпроси ще продължават да тежат и трябва най-сетне да искаме ясен, конкретен отговор.

Благодаря ви, успешен ден!