РЕЧИ И ИЗЯВЛЕНИЯ

2012-10-15 17:45:00

Слово на президента Росен Плевнелиев на VІІІ Годишна среща на Националното сдружение на общините в Република България

Уважаеми господин Вицепремиер,
Уважаеми дами и господа министри,
Уважаеми зам.-министри,
Уважаеми господин Кмет на гр. Пловдив,
Господин Областен управител,
Уважаеми дами и господа,
Скъпи приятели,

Позволете ми да изкажа благодарност на Националното движение на общините на Република България, което в изминалите години се превърна в незаменим партньор на българските институции. Благодаря ви и за участието в заседанията на съветите към Президента на Републиката. Общинските власти бяха и остават активни в публичните дебати за програмиране на развитието и изпълнение на националните приоритети на държавата. Несъмнено, това е предпоставка за бъдещото развитие на страната ни и то със сигурност ще се основе на широк консенсус, на легитимни приоритети, на устойчиви във времето общонационални стратегии, които същевременно отчитат потребностите на хората и на регионите.

2012, както и предстоящата 2013 година са две изключително важни години за България. Каквото планираме и заложим като приоритети, проекти и начин на работа към настоящия момент, това и ще произведем и ще получим като резултати и 2020 г. С усвояването на еврофондовете много от българските общини вече са натрупали опит. Те знаят как се подготвят и управляват качествено европейски проекти. Въпреки постигнатия напредък, необходимостта бъдещето на страната и на общините да не се решава на парче, а чрез интегриран подход и дългосрочни приоритети остава на дневен ред.

България ще ускорява темповете на своето развитие, когато започне и се базира преди всичко на приемственост, на стратегически интегриран подход в планирането. Така работим в последните години и сме на прав път. Без значение кой и кога е на власт, независимо на кое ниво в държавата, ние трябва да постигаме набелязаните стратегически цели на държавата, независимо от цвета и независимо от това кой. По националните приоритети се работи, независимо кой и кога е на власт. Необходима ни е интеграция, сътрудничество между националните и местните власти. Вижте например българските общини, които в тясно сътрудничество с екипа на министър Дончев работят за опростяване и типизиране на правилата за управление на проектите по оперативните програми.

Аз съм сигурен, че това е една много добра идея и съм сигурен, че това ще доведе до повишаване на ефективността и ускоряване на усвояването на еврофондовете, поне с 15%. Стъпка в правилната посока е и изготвянето на Закона за управление на средствата от Европейския съюз, който ще спомогне за създаването на една ефективна нормативна рамка за управление на еврофондовете в следващата финансова перспектива 2014-2020. Кодифицирането на цялата нормативна база, която сега е пръсната в над 15 министерски постановления, ще даде ясна и устойчива система, която ще уреди основните принципи и правила за работата на фондовете. 2012 година е и време за равносметка.

Искам да поставя акцент върху провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки. При установени от Сметната палата и други контролни институции над 70% нередности, разбира се, ще спорим много кой какво е проверявал, но все пак процентът е висок. Задължително трябва да си направим съответните изводи.

От друга гледна точка, днес ние имаме над 4,3 млрд. лв. разплатени към финансовите инструменти на Европейския съюз. От тези 4,3 млрд. имаме 40 млн. лв. финансови корекции. Една малка сума, тя изглежда наистина малка. Ние можем и трябва много да се гордеем. Това е един много силен резултат. Същевременно, разбира се, трябва да си направим и изводите, защото в тежката ситуация, в която са поставени общинските бюджети, и тези 40 млн. лв. могат да затруднят съществено много общини.

Обръщам внимание, че през 2013 г. само по оперативна програма „Регионално развитие” трябва да бъдат разплатени 1 млрд. лв. Това поставя на сериозно изпитание нашите общини. Те трябва да ускорят темповете на реализация на проектите. Да го кажа много просто и в прав текст – изпълнявайте проектите и ги разплащайте. В противен случай ще загубим пари. Държавата е осигурила ресурс, парите са в бюджета, те са в Националния фонд и този 1 млрд. е ваш. Управлявайте, разплащайте и изпълнявайте проектите умно и нека да се похвалим в края на 2013 г. с един забележителен успех.

Вие знаете, че при осигурените средства и сключените договори забавянето в изпълнението най-често идва от забавените обществени поръчки. При много от общинските проекти, било то болници, туристически атракции, интегриран градски транспорт, констатираме забавяне и има още какво да се желае от гледна точка на ефективността. За да сме по-ефективни, не е нужно да бъдем креативни, а стандартни. Защо да не направим стандартни обществени поръчки за детски градини, за културни атракции, за пътища, за градска среда за всички общини еднакви. С промените в досегашната практика ефективността ни многократно ще се увеличи, както и прозрачността. В бъдеще българските общини трябва да бъдат по-активни и да заложат интегриран подход в планирането на собственото си развитие и финансовата си самостоятелност.

Необходими са комплексни и интегрирани проекти във всяка община. Добре е, когато разкопаваме улицата, да положим тръбите по оперативна програма „Околна среда”, асфалта – по оперативна програма „Регионално развитие”, интернет кабелите – по оперативна програма „Транспорт”. Да разширим тротоарите, да включим велоалеите по „Градска среда”. Да помислим за зелените площи и за детските площадки.

В изработваните към момента стратегии и планове за общинско развитие общините следва да създадат предпоставки за разработването именно на комплексни и интегрирани проекти. Доброто планиране, базирано със създаването и залагането на дългосрочни ясни и прозрачни цели е не само ключ към ефикасно ускорено усвояване на еврофондовете, но и фактор за привличане на устойчиви частни инвестиции.

Особено внимание трябва да се обърне на общините, които получиха финансиране за изработване на интегриране планове за градско възстановяване и развитие, които могат да развият своя икономически, индустриален и бизнес потенциал.

На еврофондовете трябва да се гледа, скъпи приятели, не като пари за харчене, ние вече се научихме на това, а като на мултипликатор и катализатор на икономическо и социално развитие. Неслучайно в следващия програмен период проектите за индустриални и технологически фактори ще получат нови възможности за финансиране с европейски средства. Не по-малко важно от полагането на асфалта е какво ще се движи по асфалта, какво ще произвежда, продава и изнася България.

Основна цел, която всички ние сме си поставили, е да изградим една по-богата и конкурентоспособна България, богата на човешки капацитет и потенциал. Устойчивият растеж на българските региони трябва да бъде базиран на реформи на местно ниво, конкурентоспособност и добра бизнес среда. Промените в Закона за насърчаване на инвестициите, както и Закона за публично-частното партньорство предоставят нови възможности за българските общини. Затова българските общини трябва да бъдат активни в създаването на партньорства с бизнеса. Те трябва да създадат имидж на добър партньор на бизнеса, трябва да работят за инвестиции и трябва да предприемат категорични стъпки напред в развитието на бизнес и бизнес средата в съответните общини.

Осъществяването на административната реформа и създаването на електронно правителство както на национално ниво, така и на електронна община са задължителни. Общините, които инвестират в създаването на електронни услуги, със сигурност увеличават ефективността си и създават конкурентоспособна среда и предимства. Това ще доведе до просперитет.
Реформата във водния сектор продължава да е на дневен ред. Тя трябва да бъде доведена докрай и тук общините играят своята важна роля. Вече са налице и някои добри примери и постигнати резултати при изпълнението на стратегията за децентрализация. Една от основните положителни промени е дадената възможност общините да генерират приходи от концесиите за добив на подземни богатства, в това число минерални води, строителни материали, от археологични и културни ценности.

Преразпределението на ресурсите в полза на общините, предоставените им правомощия за управление, регламентираното разпределение на субсидиите за общинските пътища са стъпки в правилната посока. Но реформата трябва да продължи, защото, за да се постигне желаното оптимално разпределение на правомощия и ресурси между различните нива на управление за предоставяне на по-качествени услуги, трябва да се предприемат конкретни мерки и да се заложат ясни цели. Радвам се, че има ясен национален план. Подкрепям всяка следваща стъпка в неговото изпълнение.

На общините трябва да се предоставят и допълнителни права на собственост, както и за управление на инфраструктурни обекти, пристанища, летища, транспортни терминали с местно и регионално значение. Трябва да се увеличат процедурите по стопанисване и управление на културни ценности, археологични атракции, трябва да се работи за укрепване на финансовия, административния и програмния капацитет на общините.

Устойчивият растеж, знаем, не може да бъде постигнат от днес за утре. За това са ни необходими визия и план. Ние знаем, че са необходими реформи, знаем, че трябва да има приоритети, но и същевременно трябва да синхронизираме действията на много институции, на всички основни участници по пътя на икономическото развитие, за да можем да постигнем своята цел.

Към 2020 България трябва да има силни региони, общините да работят и управляват заедно, растежът да бъде постигнат преди всичко чрез устойчивост и сътрудничество. Ето защо процесът на децентрализацията следва да продължи, да се задълбочи и да бъде финансово и кадрово обезпечен.

Скъпи приятели, със сигурност ще дебатирате много за кризата в Европа, вече навлизаме в петата година, за еврофондовете. Най-големите проблеми на Европа днес са дълговата криза, безработицата и социалното неравенство. Но икономическите проблеми не бива да ни отклоняват от целта за силна и интегрирана Европа. След като имаме много кризи в Европа – икономическа, политическа, дългова, социална, финансова, не бива да допускаме и морална криза, криза на стойностите, в които вярвахме и в които вярваме. Присъединяването към Европейския съюз не е присъединяване към един общ пазар с еврофондове. То е присъединяване към морален и политически съюз. Същността на Европейския съюз не е пазар, пари и дългова криза. Европейският съюз и неговата същност е мирен, човешки проект, демокрация, пазарна икономика, солидарност и човешки дух. Европейският съюз не е пари и счетоводство. Европейският съюз е съюз на ценностите. И с действията си всеки ден всеки един от нас доказва къде трябва да живее.

Вижте дебата за Нобеловата награда, посочвам го само като пример, преди два дни, връчена на Европейския съюз за мир. Някои европейски лидери се присмяха, други се дистанцираха, трети се изказаха против. Отигравайки политически собствените си национални игри, те изместват дебата, дебата за успеха и смисъла на Европейския съюз, успехът, който ни обединява, а не ни разединява. Успехът на Европейския съюз, който се измерва с мир, безпрецедентен от 70 години насам, човешко достойнство и просперитет, невиждан от 70 години насам. Това е Европа, това е да си европеец. Да, Европа заслужава Нобеловата награда за мир, както никой друг. И да, Европа е всеки един от нас. Имаме кауза, каква е тя и работим за нея. Или само отиграваме ситуацията – на европейско ниво, на регионално, на национално ниво. Ситуации, отиграни обикновено всеки един сам за себе си и много рядко всички заедно. За Европа искам всички да сме заедно, а и европейските лидери да бъдат заедно в този тежък момент. Защото всеки има своята отговорност за бъдещето на Европа.

Три са елементарните принципа за излизане на Европа от кризата и тук България е за пример. Тук България дава решение. Българите са дисциплинирани. Всички разбраха във всяко кътче на Европа, че правилата трябва да се спазват. Дали това са Маастрихтските критерии, дали това са правилата на европейските фондове, дали това са правилата на обществените поръчки, който не спазва правилата, ще има наказания.

Вторият основен принцип – солидарност. Ние сме най-бедните, очакваме подкрепа. Кохезионната политика е важен фактор за растеж и подкрепа. И аз искам да похваля министър Дончев, министър-председателя и правителството за това, че отстояват принципите на Кохезионната политика и се борят България да бъде и да получи солидарност.

Трети основен принцип – принципът на отговорността. Реформи трябва да се правят навсякъде в Европа - реформи за конкурентоспособност, реформи за растежа. И тук също България взе своите тежки решения и прави своите реформи.

Скъпи приятели,
Уважаеми кметове,
Уважаеми господин Попов,
Уважаеми господин Вицепремиер,

Благодаря ви, че ми предоставихте тази възможност да бъдем заедно с вас, да споделя тези мисли, които ме вълнуват. Аз бях министър на регионалното развитие, познавам българските региони, виждам потенциала. Радвам се, че този потенциал се развива и умножава. Благодарен съм на всички вас, че заедно с президентската институция, заедно с правителството работите за дефиниране на ясни приоритети и проекти, които отговарят за тях, смислени, работещи не само на национално, но и на регионално ниво.

И преди всичко ви благодаря, защото с вашите действия всеки ден досега, но и оттук-нататък преди всичко ще позиционирате България по един нов начин, защото кризата ни дава шанс да се позиционираме като един достоен член, който има план и който го следва неотлъчно. План за една модерна, просперираща България. На прав път сме. Благодаря ви за това, което правите.

Пожелавам ви успех!