ИНТЕРВЮТА
Интервю на президента Румен Радев за предаването "Неделя 150“ по програма "Хоризонт“ на Българското национално радио - II част
Водещ Диана Янкулова: А резултатът ще бъде още загуба на време?
Румен Радев: Това е нещото, което най-много ме притеснява. Наблюдавам едно протакане. То не е в полза на никого. То не е в полза най-вече на момчетата, които ежедневно летят. То не е в полза за националната сигурност на България и нашите съюзнически ангажименти. Протакането ще бъде пагубно. Процесът е ясен – военно-техническа експертиза, тя е представена като резултат с протокол и не зависи от никакви политически вмешателства. Така и трябва да бъде. Оттам решение на Министерски съвет за даване на мандат на министъра на отбраната за преговори с определена държава – искам също да кажа, че тук няма да се водят преговори с фирми. Договорът ще бъде държава с държава. И това е от огромно значене. След като се даде този мандат на министъра на отбраната, това вече е политическа преценка. Могат да се съобразят с военната експертиза, могат и да не се съобразят, съответно трябва да се аргументират, защото чувам, че освен самолети, трябва да купим и сигурност – колко килограма сигурност ще купим и по какъв начин? За мен сигурността във външнополитически и стратегически аспект като партньорство е изключително важна, но още по-важно е да придобием такава техника, която да можем да поддържаме и която да има необходимите способности. Това също е важно, и то за един дълъг период от време, за да не трябва пак да изразходваме допълнителни ресурси за покупка на следващите самолети за някакъв период. След като бъде даден този мандат за преговори следват едни наистина много сложни преговори. Те ще продължат поне 5-6 месеца – подготовка на договор, ратификация на този договор в парламента, и ако се забавим още малко и тази година няма да имаме договор. И тези пари, предназначени за изтребителя, които гордо ще отчетем като висок процент в НАТО от БВП няма да бъде 1.58, както се разчита, а ще бъде 1.14.
Водещ Диана Янкулова: Само че в НАТО питат каква сигурност вие допринасяте за Алианса? А не просто какъв процент на хартия отделяте за отбрана за БВП.
Румен Радев: Не, в НАТО се интересуват и това е правилно наистина, всяка държава да се ангажира повече с допринасяне в общата система за сигурност. Това има своето количествено изражение като процент от БВП. Но за нас е изключително важно като държава с ограничени ресурси, това ще бъдат народни пари, и то не малко, по какъв начин и за какви способности ще бъдат изхарчени. И затова призовавам да не се „тупа топката“. Знам, че това е огромна политическа отговорност, която в момента лежи на плещите на Министерски съвет и на Министерството на отбраната, но трябва да се вземе решение.
Водещ Диана Янкулова: И не малка спекулация, защото на обществото му се обяснява колко голям е този разход, който не ни е съвсем от належащите. Винаги се противопоставя с милионите, които не достигат за пенсии, за образование, здравеопазване и някакви други неща, които опират по-често до бита и ежедневието на обикновените хора. Но понеже армията и сигурността не е само самолетите, танковете, корабите, армията са и хората. Нека да поговорим за хората, още повече, че виждаме също една доста екстравагантна идея за решаване на проблема с хората в армията, и връщането на наборната военна служба, за което сторонник е сегашният военен министър Красимир Каракачанов. Той даже казва: „Това е неизбежно, колкото и сега да го хулим“.
Румен Радев: Първо, хората са висшият приоритет в армията. Това да бъде ясно. Ние в момента концентрираме огромни ресурси за нашия бюджет в придобиването на техника. Това отдавна трябваше да стане. Но е изключително важно да гарантираме интересите на хората в отбраната, за да могат те да бъдат пълноценни, защото без тях техниката няма никакъв смисъл. Това, което ме тревожи е, че в тригодишната бюджетна прогноза средствата, отделяни за отбрана, като политика спрямо хората, са символични. Ако наистина това бъде тригодишната бюджетна прогноза, аз не виждам как изобщо ще решим проблема с недокомплекта в армията и как ще мотивираме и задържаме личния състав. Това е огромен проблем и тук трябва да се търси много сериозно решение. Що се отнася до наборната военна служба и предложенията на министър Каракачанов, аз мисля, че това предложение има своите положителни страни, но към момента няма как да бъде реализирано нито в близък, нито в средносрочен план. Точно заради липсата на тези средства наборната армия, нека не се заблуждаваме, тя изисква огромни ресурси, за да бъде структурирана, да се възстанови инфраструктурата, ангажимента на хора. Това са много сериозни вложения.
Водещ Диана Янкулова: Неотдавна даже имаше анализ на Министерството на отбраната по повод на предишна вълна на такава инициатива и стана ясно, че няма начин да се финансира и осигури със сегашните възможности на държавата реставриране на военната инфраструктура и финансиране на издръжката на наборна армия.
Румен Радев: По-скоро трябва да се фокусираме върху проблемите на кадровата армия. Те са изключително много и ние първо трябва да решим тях.
Водещ: Да попитам за службите – един въпрос, който оставиха в наследство вашите предшественици в президентството. Вицепрезидентът Маргарита Попова в края на мандата си посочи, че смята за една от големите грешки на президента Росен Плевнелиев, че е отстъпил ръководството, контрола върху някои от специалните служби. Вие как работите със службите? Имате ли идеи за промяна?
Румен Радев: Първо, искам да благодаря на службите и на прокуратурата, разбира се, защото в предизборната кампания ние имахме почти ежедневна работа с тях. Те се справиха по един прекрасен начин. Там работят наистина невероятни специалисти. И отстояхме достойнството и независимостта на България, която се гарантира благодарение на тези служби, и с приноса на МВР, в един честен изборен процес. Успяхме до голяма степен да елиминираме опитите за външно вмешателство. Давам само пример – за по-малко от два месеца беше наложена принудителна административна мярка на шест чужди граждани, водещи от доста време дейност на наша територия, насочена срещу нашия национален интерес, етнически мир и териториална цялост на страната. Подкрепих наистина тези служби политически и те си свършиха работата както трябва, за което им благодаря. Що се отнася до това отстъпление на Държавна агенция „Разузнаване“ от президентската институция към Министерски съвет, за мен това категорично е грешка, защото в момента имаме към Министерски съвет две идентични до голяма степен служби. Това са Служба „Военна информация“ и Държавна агенция „Разузнаване“.
Президентът представлява България в международните отношения. Той има нужда наистина от една такава служба, която в реално време да му предоставя необходимата информация за вземане на решения. Що се отнася до ДАНС, там нещата са доста деликатни. ДАНС е специализиран орган към Министерски съвет. Основната функция на тази служба е информационна, и разбира се, цялата дейност, касаеща контраразузнаване, антитероризъм, оперативна дейност. Тя е изключително наложителна за всяко едно правителство, без нея наистина това правителство няма как да бъде ефективно. Но касаеща онази структура, онова звено в ДАНС, насочено към борбата с корупцията, аз имам определени резерви. Те са принципни, защото вижте, министър-председателят отдава заповед, по силата на която той ръководи и координира дейността на ДАНС. Нека да видим сега дали това звено, което трябва да подава информация и да спомага за разследването във висшите етажи на властта, дали това звено ще посмее и по какъв начин ще подава информации и ще разследва срещу своя принципал. Министерски съвет е мястото, където се разходва целия публичен ресурс. Нали виждате, че тук има основание за притеснение относно филтриране на информация, относно потискане на информация.
Водещ Диана Янкулова: Само теоретични притеснения ли имате или някакви реални основания да мислите, че това се прави?
Румен Радев: Говоря съвсем принципно, независимо кой е министър-председателят и кои са министрите. Дали г-н Станишев, когато през 2007 година се обособява ДАНС, дали следващите министър-председатели и правителства. Моите притеснения са чисто принципни, и смятам определено, че това не е нормално, смятам, че това не способства по най-добрия начин за борбата с корупцията. И на този въпрос ще търся решение.
Водещ: В рамките на мандата си, но предполагам не е от първостепенните Ви задачи, защото той изисква все пак и сериозна политическа диалогичност, а и обществен дебат.
Румен Радев: Разбира се. Изисква дебат, изисква диалогичност, изисква и политическа култура.
Водещ Диана Янкулова: За политическата култура и нейната диагноза малко по-късно в нашите въпроси. Да Ви върна към началото на този мандат – първите 100 дни, които никой друг президент преди вас не е имал. В момента, в който встъпихте в длъжност трябваше да назначите служебно правителство и да носите цялата отговорност по организирането на честни избори. Спомняме си задачата, която поставихте на кабинета на проф. Герджиков – да направи анализ на състоянието в различните министерства, да намери проблемите и да предложи решаване. Тази инвентаризация обаче се оказа някак не много любопитна. Сякаш повърхностно беше направено. Във всеки случай не чухме някакви шокиращи разкрития. Не посмяха да се заровят надълбоко или просто нямаше нищо смущаващо в тази ревизия?
Румен Радев: Първо искам да използвам случая и от вашето студио да благодаря на г-н Герджиков и на министрите, особено на министрите – тези наистина чудесни експерти от това правителство за цялостната работа, която свършиха. Що се отнася до вашия въпрос, нали не мислите, че за 2-3 месеца може да се постигне някаква задълбочена проверка. Не казвам ревизия –това е съвсем друго нещо, което е наистина е много трудно. Когато говорим за проверки на сложни, на скъпи обществени поръчки, това отнема месеци работа на специализирани органи. Все пак, това правителство пресече доста практики, които евентуално водят наистина към корупция. В прокуратурата постъпиха сигнали от това служебно правителство в различни сфери. Така че не съм напълно съгласен с вашата констатация. Ето, беше подаден сигнал за т.нар. „саниране“, където има 2 млрд. лева. До момента нямаме никакъв отговор какво следва там. Бяха подадени и други сигнали за други обществени поръчки, където също очакваме отговор. Тези сигнали са в прокуратурата.
Водещ Диана Янкулова: Ще ви попитам и какво мислите за работата на прокуратурата понеже имаше много сериозни обвинения към вас, че държите на къса верига служебното правителство и че то работи по заповеди на „Дондуков“ 2, да изясним две неща. Знаем, че обещахте отмяна на прословутото постановление на Министерския съвет № 208 за разселването на бежанците, още от вашата предизборна кампания. Защо обаче служебното правителство трябваше да го отмени в някакъв извънредно спешен порядък в един петък, 17.00 часа на извънредно заседание?
Румен Радев: Наистина многократно призовавах служебния премиер да поставят точно това постановление на анализ, на обсъждане, да търсят ефективно решение, защото то не е ефективно и в дългосрочен аспект то нарушава нашата национална сигурност. Разбира се, това съвпадна и с решението на Министерски съвет за приемане на точно такова постановление, което вече да разрешава наши екипи от МВР, от ДАНС да ходят в Турция и то точно в един не толкова благоприятен момент за интервюта и подбор на такива бежанци. Но искам да се върна на постановление 208 – защо смятам, че то води до сериозни рискове за нашата национална сигурност в дългосрочен план. Това постановление не фиксира ясни критерии за интеграция, не дава механизми за интеграция. Там няма оценка какво означава „успешна интеграция“ и как тя се измерва. Няма ясни ангажименти на двете страни – на кмета, представител на местната власт, и на съответния чужд гражданин. Има много къс хоризонт – интеграция за една година. Вземете анализите от Австрия, там казват, че за успешна интеграция можем да говорим евентуално след двадесетата година. Това, че всичко беше хвърлено на местната власт – един наистина национален проблем и няма национален координиращ орган, той е на съвсем друго място. И тук искам вече много ясно да откроя – вижте самото заглавие на наредбата. Постановление 208 урежда сключването на отношения, на договор, на споразумение за интеграция между кмета и чуждия гражданин, когато и двете страни желаят. Ето къде е огромният проблем. Огромният проблем е, че оттам не минава никой. Това е като един бент встрани от реката, която си тече. И задавам въпроса – какво става с хилядите чужди граждани, които всяка година получават статут на бежанец или хуманитарен статут? Какво става с тях? Кой има ангажимент за тяхната интеграция? Кой изобщо знае те къде се намират? С какво се занимават, къде са в момента тези хора? Там няма абсолютно никакъв ангажимент. И ние правим едно изкуствено Постановление 208 с една наредба да интегрираме нищото. Там не отива никой. А където тече потокът всяка година, там нямаме никакъв обхват на никакъв нормативен документ, нямаме ангажимент на съответни държавни институции и органи, които да следят какво става с тези хора. Ето, точно по такава причина в редица западни държави в момента имаме капсулирани, изолирани общности, имаме паралелни общества, което е предпоставка за радикализъм, за тероризъм. И затова призовавам да се вземе национално отговорно решение по тези въпроси. Трябва да има промяна в нормативната база, трябва да има единна национална политика и орган, който да обединява усилията на всички тези министерства, агенции и дирекции, които имат ангажимент по този въпрос.
Водещ Диана Янкулова: Разбирам тази аргументация, че обвиненията, че „Позитано“ 20 ви шепнеше в ухото тези причини за отмяната на Постановление 208 са дълбоко наивни. Обаче още нещо да попитам – успяхте ли да се откъснете от патримониума на социалистическата партия, която беше в основата на вашия избор и което все се изважда пред скоби като причини за някои ваши непопулярни решения?
Румен Радев: Вижте, аз нямам никакво намерение да се оправдавам за обсесията, от която страдат някои медии. Мисля, че с действията си и по отношение на служебното правителство и други решения съм показал, че се водя единствено от националния интерес.