ИНТЕРВЮТА
Държавният глава Румен Радев: Най-важният рейтинг на едно правителство е благосъстоянието на гражданите
Интервю на държавния глава Румен Радев за предаването „Лице в лице“ на бТВ, 11 декември 2019 г.
Водещ Цветанка Ризова: Здравейте, вие гледате „Лице в лице“. Гостът ни днес е президентът Румен Радев, разговор на живо от „Дондуков“ 2. Здравейте, г-н Президент.
Румен Радев: Добре дошли.
Водещ: Започвам веднага с въпросите, много теми са се събрали, и първият ми – вашите представи за конституционна реформа, Вие обявихте, че ще направите такава дискусия, припокриват ли се с идеите на кабинета, които бяха изложени на извънредното заседание в събота?
Румен Радев: Първо, начинът на реализация на тези идеи не се припокрива с моите, предполагам и на много хора, представи за демократичност на законодателния процес.
Водещ: Защо?
Румен Радев: Понеже тръгват още със самото предложение с нарушение на Закона за нормативните актове. Къде е общественото обсъждане? Къде е оценката за въздействие? Освен ако управляващите не мислят, че са непогрешими и общественото мнение за тях няма значение. Въпросът за ефективното разследване на главния прокурор се поставя от 10 години и чак в залеза на своето управление г-н Борисов решава изведнъж да даде предложение и то в типичен стил, за 20 минути. Не искам да коментирам това предложение, защото президентът е в края на законотворческия процес – когато дойде при мен вече гласуваният закон, тогава давам своето мнение. С интерес ще следя дебатите в Народното събрание, за мен е интересно какво мислят българските народни представители по този законопроект. Първо – дали той е достатъчен да реши този проблем, второ – дали не влиза в колизия с Конституцията, защото ние с един закон вменяваме независимост на този нов прокурор, а по Конституция главният прокурор упражнява контрол, надзор за законност и методическо ръководство на всички прокурори. А Конституцията има върховенство над всички други закони. Какво е мнението на народните представители по факта, че се въвежда една нова мощна фигура, в някои отношения по-силна от главния прокурор, а я няма регламентирана в Конституцията. И намират ли за нормално прокурорската колегия, която се доминира от главния прокурор, да предлага и да избира неговия надзорник, при положение че главният прокурор също гласува за него. И още един въпрос – ако този нов независим прокурор наруши закона, кой ще го разследва. Може би пак главният прокурор? Така че, проблемът е много по-дълбок и той няма да свърши с този законопроект. Не казвам неговото качество какво е на този етап, но неслучайно Венецианската комисия издаде препоръки за дълбоки институционални промени, нови правила и най-вече еволюция на политическата култура. А явно това е непосилна задача в един вече презрял етап от управлението.
Водещ: Усещам, че не сте съгласни с това, което предлага кабинетът, което предлага и Борисов, но има и още нещо…
Румен Радев: Не. Аз казвам, че очаквам с интерес дебата. Ще си дам моето мнение, когато законът дойде тук.
Водещ: Звучи иронично, г-н Президент, защото всичко, което казахте, означава че…
Румен Радев: Това е повод за размисъл.
Водещ: Това е повод за размисъл. Добре. Обаче Вие ще продължавате ли с вашата идея да сте инициатор на конституционна промяна, конституционна реформа, при условие че премиерът Борисов в качеството си на лидер на ГЕРБ каза – моята партия няма да участва в консултациите на президента, да си направи партия, да си прави консултации, да си ходи където иска. Перифразирам, разбира се.
Румен Радев: Защо да правя партия?
Водещ: За да инициирате промени в Конституцията, например. И да си правите предложения.
Румен Радев: Може би г-н Борисов не е стигнал до член 154 от Конституцията, където пише, че президентът има инициативата да внася предложения за промени само на един закон и това е Конституцията. И аз ще се възползвам от това си право.
Моята мотивация не е функция от намеренията на партия ГЕРБ. Те винаги са добре дошли, ако разбира се не смятат, че са партия на статуквото и няма къде да грешат и за тях общественото мнение няма значение. Мисля, че там има много разумни хора и те приемат много от тези позиции, които в момента споделям.
Водещ: Но ГЕРБ няма да участват във вашите инициативи. Те няма ли да се обезсмислят, когато управляващата и най-голямата партия стои отстрани и не приема вашата инициатива?
Румен Радев: Каквото и да стане като продукт за инициатива за конституционна промяна, аз ще го внеса в парламента. Там те ще трябва да вземат отношение. Категорично. Всяка една партия трябва да вземе отношение, но дебат ще има. И в този дебат ние няма как да разграничим прокуратурата от цялостния модел на правосъдната система. Той трябва да обхване и засилването на правата на българските граждани, тяхното по-силно участие в контрола и в управлението. Например, това, което казах и в обръщението си пред парламента – въвеждане на индивидуална конституционна жалба в нашата Конституция. Но, при всички положения, във времена, в които разделението на властите се изпразва все повече от съдържание, когато Народното събрание приема лобистки закони между първо и второ четене, без обществено обсъждане, без оценка за въздействие и отхвърля ветото на президента дори без дебат, когато правителството харчи на тъмно милиарди изкуствено отглеждани излишъци, те идват от капиталовите разходи, които се блокират, когато се шири безнаказаност на престъпност и корупция, ние трябва да преосмислим ролята и мястото на българските институции за преодоляване на колективната безотговорност и ерозията на държавността, за неутрализирането, за обезвреждането на паралелната власт, която действа зад фасадата на институциите.
Водещ: Ще кажете ли какво имате предвид конкретно – за паралелната власт, за лобистките закони?
Румен Радев: Много можем да говорим тук с красиви думи, можем да говорим за върховенството на закона и така нататък. Но аз ще го кажа по-просто. Неведнъж съм казвал, че българите ще заживеят достойно, когато възпитат политиците си да живеят само от заплата. И като казвам политиците - това са най-вече тези политици, които вземат управленски решения, които се разпореждат с бюджет, които определят приоритетите, които сключват договори за обществени поръчки. Има няколко важни инструмента, за да го постигнем. На първо място това е непримиримостта на гражданите, които да изискват институциите да работят в тяхна полза, а не в полза на партии, на бизнес кръгове и т.н. Вторият важен инструмент – това е свободата на медиите, най-вече разследващите журналисти, които да разобличават прегрешили политици. И третия най-важен инструмент – силни и независими съд, прокуратура и КПКОНПИ, които да отнемат незаконно придобито имущество, да запорират и много важно – да вкарват в затвора. Затова са важни тези промени. Те са комплексни. Без тях ние няма как да ползваме този силен инструмент да се въведе наистина ред в държавата, да има законност, да има справедливост, да има свободна среда за бизнеса.
Водещ: Няма ли, според вас?
Румен Радев: Сега, тук може да спорим много. Но защо например бизнесът се оплаква непрекъснато от една правна несигурност, тази непрекъсната смяна на законите, промени всякакви? Тази година например, ако не се лъжа, за 11 месеца 10 пъти е сменян Кодексът на труда. И много други условия. Ако вземем дори бизнес класацията „Doing Business”, че ние се сриваме два пъти в последните може би 5 години. Затова и много българи изнасят своя капитал, развиват бизнес навън. Но нека не боравим много с чужди класации, защото това до голяма степен може да бъде измамно.
Водещ: Слушам ви, говорите за паралелна власт, за сриване в бизнес средата, знаете ли – звучите много черногледо и така смятат симпатизантите на ГЕРБ и хората от ГЕРБ, дори и Борисов. Защото от другата страна кабинетът казва – вдига се кредитният рейтинг на кабинета, идват нови заводи, всеки ден режа лентичка, казва премиерът Борисов, а вие говорите черногледо, сякаш нищо не се случва.
Румен Радев: Аз говоря амбициозно. И така трябва да разсъждава всеки българин. Ние сме изостанали толкова много от другите източноевропейски държави, с които имахме равен старт, че трябва да направим много, много повече. И аз искам да направим повече. Но, ако ние не кажем къде са проблемите, със самодоволство ние няма да ги решим. Казахте интересна фраза – кредитният рейтинг на кабинета. Той не е на кабинета, той е на България.
Водещ: Кредитният рейтинг на София, на държавата.
Румен Радев: Пак казвам – не е много добре да се осланяме на всякакви външни класации, нашият фокус трябва да бъде тук.
Водещ: Защото не ви харесват ли? Защото показват развитие ли? Защото опровергават вашето черногледство ли?
Румен Радев: Не. Напротив. Те го аргументират. По-точно „совите не са това, което са“. И сега ще обясня. Когато премиерът с такава охота и възторг чете тези листчета на рейтинговите агенции „Стандард енд Пуърс“ и така нататък – би трябвало неговите подчинени да му кажат, че на сайтовете на неговите министерства – Министерството на финансите, Националния статистически институт, има историята за много години назад. И ако се върнем назад… да, ние получихме кредитен рейтинг „ВВВ“, което е добре наистина, над нас има само A, AA, AAA и т.н., „А+“ накрая. Но ние сме имали кредитен рейтинг „ВВВ“, но + , плюсче, то е много важно. Знаете ли кога? От 2006 г.до 2008 г. Кой беше на власт, вие спомняте ли си?
Водещ: Кажете.
Румен Радев: Вие трябва да ги следите тези неща. 2006 – 2008 г. преди да дойде господин Борисов на власт, ако не се лъжа – Тройната коалиция. След това, на другата година, плюсчето изчезва и ние почваме да си понижаваме кредитния рейтинг. Сега ние възстановяваме рейтингът „ВВВ“ от 2013 г. Плюсче още не сме постигали. Това, което Тройната коалиция го има, може би ще го постигнем някога. Но това не е най-важното. Искам да посоча в „B” отбор кои държави са около нас, с нашия кредитен рейтинг. Това са Андора, Португалия, Италия, Унгария, Тринидад и Тобаго, Индонезия и т.н. А в „А“ отбора, където са отличниците, са Аруба, Панама, Перу, Филипините. Тоест ние трябва да даваме дефинициите, когато цитираме някакви резултати. Този рейтинг не мери силата и посоката на развитие на една икономика, защото виждате ние сме в група с държави, които са и в икономически възход, които са и в рецесия - като Италия например. Той мери по-скоро, това е една субективна оценка на вероятността за твоята възможност да покриеш своите дългови задължения.
Водещ: Мога да предположа какъв би бил отговора да кажем на премиера, за когото това е радост, а той го каза и в „Лице в лице“ преди седмица – това е злоба, това е злоба, умират от злоба, че управляваме толкова добре.
Румен Радев: Не. Това е реализъм. Аз вече неведнъж съм говорил, това може би е наследство от моята предишна професия, която аз дълбоко уважавам. Но там – слизаш от полета, ако има нещо добро - половин минута. Останалите два часа са за разбор за грешките и причините, защото ако не ги отстраниш, ако не ги осмислиш, ако не ги посочиш – на следващото излитане може да си мъртъв. Аз не искам България да отива надолу, не искам България да катастрофира от самодоволство. България трябва да върви напред и нагоре.
Но да кажа за другото по кредитния рейтинг – борбата с дълга. Премиерът Борисов това го дава като огромно постижение, наистина има резултати, ние снижаваме брутния държавен дълг. Само че, откъде тръгваме? През 2009 г., когато той поема управлението този брутен държавен дълг е бил по-малък от 10 милиарда лева – 13 % от БВП. След това расте и 2016 г. той го нараства три пъти в неговото управление, три пъти, става по памет 28 милиарда лева – 29%. И сега плавно намалява и отива някъде на 23 милиарда или 23%. Тоест днес излиза, че Борисов полага неистови усилия да ни спаси от Борисов, от провала в предишните му мандати, където този дълг е набъбнал три пъти. Но да ги оставим тези неща. Да, правителството полага усилия да си подобрим параметрите, да се привличат инвеститори. Но това трябва да става с подобряването на бизнес средата. И за мен най-важният рейтинг не трябва да идва отвън. Най-важният рейтинг според мен за едно правителство това е благополучието, благосъстоянието на гражданите.
Водещ: Вие написахте мотивите, но нашите зрители едва ли са чели в детайли всички тези мотиви. Кое е най-краткото изречение в отговор на въпроса – защо отказахте да подпишете указа за назначаването на Иван Гешев за главен прокурор след първото му избиране от ВСС и го върнахте? Защо? Най-краткото изречение.
Румен Радев: Много ясно се аргументирах – защото нямаше състезателна процедура, нямаше състезателност. Тази практика не трябва да се пренася, а се пренася навсякъде. Тя се пренася при строителството на магистрали, тя се пренася в 500-милионния ремонт на язовири, където имаме правителството, пак ще кажете, че съм черноглед, но аз ще си го кажа, резултатите се виждат. Използва се една огромна обществена необходимост, примерно за магистрала „Хемус“, и хората са прави, хората искат магистрала. Ние ужасно закъсняхме.
Водещ: Ами искаме, да. И вие сигурно искате магистрала?
Румен Радев: Разбира се, всички искаме. Само че тя трябва да бъде направена в съответствие със законите и да гарантира прозрачност, конкурентност, обективност, качество. Защото всичко накрая е свързано с качество, ефективност, ефикасност на разходите. Когато без никакво обсъждане изведнъж се дават 1 милиард и 340 милиона лева без санкция на парламента и се започва оттам-нататък една много сложна верига - тези пари се дават на АПИ, АПИ сключва договорен хаос, това е напълно в рамките на закона, с „Автомагистрали“, също 100 % държавно предприятие. Да, но то няма никакъв капацитет да строи магистрали, не е строило магистрали. И оттук-нататък става интересното. Под каква форма „Автомагистрали“ се разплаща и с кого, и защо? Те не могат да сключат договор, те не могат да превъзлагат. Трябва от тези въпроси да се интересуваме – дали с наемна техника, дали с договор за услуги, по какви критерии за качество, по какви критерии за избор. Същото е и с язовирите. Там от една страна са Държавната консолидационна компания и държавното предприятие „Монтажи“. Но затова казвам – конкурентност, прозрачност, отчетност и отговорност – това е пътят. Иначе да, обществената необходимост е налице, но ние трябва да си задаваме все повече въпроса как – как строим, как ремонтираме, как обучаваме децата си.
Водещ: Г-н Президент, всички тези смущаващи неща, които казахте, в които се съмнявате, бяха в отговор на моя въпрос – защо не издадохте още веднага указ на г-н Гешев? Сега, да продължа въпроса си.
Румен Радев: За втория път или за първия път…
Водещ: За първия път, а втория път се колебаехте, защото го забавихте. Мисълта ми е – съмнявате ли се, че той ще може да провери тези факти, които казвате? Това дали не беше отговор на въпроса ми – защо не издадохте веднага указ?
Румен Радев: За първия път казах. Ние трябва да се научим, че принципът на конкурентност, на прозрачност трябва да важи за всички сфери в социално-икономическия живот на страната.
Водещ: И за язовирите, и за магистралите, и за главния прокурор.
Румен Радев: За всичко. Те са вързани. От това зависи благосъстоянието ни, от това зависи качеството на живот. От това зависят доходи, пенсии, прозрачна среда, бизнес среда и т.н.
Водещ: Казахте ли ги тези неща на министрите? Негови министри гостуваха тук, наши български министри, на Борисов, бяха наскоро при вас. Казвате ли тези неща на министрите на Борисов?
Румен Радев: Да, имахме откровен разговор с тях. Аз съм им казвал много и много преди. Но това нещо трябва да го осъзнае обществото. Трябва да осъзнае, че изборът на главен прокурор не е нещо абстрактно, което не влияе пряко на него. Както и с начина, по който строим, ремонтираме, градим и т.н. Защото начинът на вземане на решения, начинът, по който се случват нещата има пряко влияние върху нас, върху съдбата ни, върху живота на нашите деца и занапред. България е страна с ограничени ресурси, отчитайте го, и природни, и финансови, икономически, демографски. Значи ние трябва да държим много на качеството.
Водещ: Протестиращите срещу избора на Гешев в опит да ви подтикнат да сезирате Конституционния съд коленичиха тук пред сградата. Какво си помислихте и дали това, че една група хора ви заплашваха с импийчмънт, ако вие не издадете втория указ, не ви ли мотивира и вие си казахте – сега дето ще ме разследват и прочие, по-добре да издам този указ?
Румен Радев: Аз се старая да се водя от рационални, а не от емоционални мотиви. Да, разбирам тези хора, разбирам какво искаха да ми кажат. Но не приемам такъв акт. Няма нужда. И никога не съм го търсел. Очаквам гражданското общество да осъзнае своята сила и не да моли, а да настоява, да търси отговорност за спазване на закона, за зачитане на морала. А иначе с импийчмънта – вижте, това изобщо не ме интересува. Да, има такива закани периодични.
Водещ: Ако не бяхте издали указ втория път, няколко човека го казаха – следва импийчмънт, той ще наруши Конституцията.
Румен Радев: Единствено това какво пише в закона, в Конституцията ме мотивира, а не че някой иска импийчмънт. Аз съм го заявил и преди. За мен изобщо не е важно колко време ще бъда президент, а какъв президент ще бъда. Аз следвам своите принципи.
Водещ: Има и трети вариант на този отговор. Пак ще цитирам премиера Борисов, просто защото интервюто му с мен в „Лице в лице“ беше преди седмица и той каза, че вие всъщност много си харесвате Гешев. Правите го, за да влезете в новините с това разиграване, тук си се прегръщате, целувате с Гешев, а пък неговия брат е ваш охранител. Един вид флиртувате си тук с градската десница, а всъщност си искате много Гешев.
Румен Радев: Не. Не искам да влизам в такава полемика, защото това не са моите методи.
Водещ: Охранител ли е брат му, това да попитам?
Румен Радев: Някой пак търси под вола теле. Полковник Георги Гешев, братът на прокурор Гешев, има дълга кариера в НСО, много преди Иван Гешев да поеме специализираната прокуратура и да бъде избран за главен прокурор. Той беше назначен като ръководител на екип в моята пряка охрана, която е денонощно с мен, още в момента на моето избиране за президент, без да знам и да съм се интересувал изобщо кой какъв е, има ли брат, сестра, братовчеди и т.н. Аз съм с отлични впечатления от него, прекрасен професионалист и човек. Но отдавна той не е част от моята пряка охрана. Относно това защо е бил Иван Гешев тук в президентството преди да издам указа, защото това е моята практика и това е нормално. Преди всеки указ, аз каня събеседника, провеждам такава беседа и това важи за всички, досега винаги съм процедирал така. А иначе прегръдките и целувките не са част от моя политически репертоар. За разлика от г-н Борисов, аз използвам други форми на общуване.
Водещ: А сега ще подпишете ли указа за предсрочно освобождаване на Цацаров от поста главен прокурор, за да поеме, днес знаете, избраха го за шеф на антикорупционния орган с красивото име КПКОНПИ.
Румен Радев: Нека изчакаме процедурата. Утре има пленум на ВСС, те са на ход. Тогава ще дойде при мен тяхното искане.
Водещ: Нямате решение. Ще чакате тяхното първо?
Румен Радев: Не, аз казвам, че следвам процедурите и не искам предварително да казвам какво ще правя. Нека всеки си извърви пътя, всеки си носи отговорността.
Водещ: Оттук-нататък казвате никой на сила не може да бъде задържан на никакъв пост.
Румен Радев: Разбира се.
Водещ: Какъв знак е според вас това, че в посолството на САЩ у нас, ще има специално назначен човек, който ще отговаря за свободата на словото, за малцинствата и за върховенството на закона? И като добавка – вие чухте новата посланичка, която каза – ние ще санкционираме корумпирани български държавни мъже, политици и техните семейства с отказ от издаване на визи. Как си го обяснявате това? Че те ще наказват хора, които у нас все още няма много наказани?
Румен Радев: Трябва да се отнесем с цялата сериозност към едно такова намерение. Това е ясен знак от Държавния департамент, че в България явно има ненаказана корупция по високите етажи на властта. И ако направим справка в световен мащаб спрямо кои други държави са въведени такива визови санкции, ще открием, по памет цитирам, Иран, Пакистан, Еритрея, Нигерия, Камбоджа, разбира се и Русия, и Китай са тук. Вкарването ни в една такава група е имиджова щета за нашата страна. И това няма как да не влияе и на нашите отношения със САЩ. Но аз не искам тук да се заблуждаваме – никой не може да реши нашите проблеми с корупцията отвън. Няма кой да вкара българските корупционери в затвора, освен българската прокуратура и българския съд. Няма кой.
Водещ: Смятате ли, че България може да бъде заобиколена с „Турски поток“ така, както каза Путин, както заплаши, обвинявайки ни, че го бавим? Макар и опровергано от премиера и от правителството.
Румен Радев: Ние не трябва да се мотивираме и да се съобразяваме със заплахите на г-н Путин, а трябва да се мотивираме с нашия интерес, нашите амбиции. България след провала на „Южен поток“ дали може да остане на европейската газова карта като държава на транзит на газ? Това трябва да бъде тук нашата амбиция. Да, правителството полага усилия, но все пак и някои неща трябва да се отчитат, че това запазване след толкова забавяне си има и цена. Защото тук трябва да бъдем откровени и това хората трябва да го знаят. Ние българите с нашите пари плащаме, за да може руският газ да стигне до Европа. И тук трябва да има много откровена оценка и мотивировка за формирането на цените, защото ние плащаме. Трябва да видим какъв е планът за изплащане, за връщането на тези пари, в какъв времеви период. Не виждам и анализ на оценката на риска. Ние ще можем ли да си върнем парите, кога ще стане. Говорим може би, чувам различни разчети, след 15 години. 15 години са много дълъг период. За 15 години ще се построят и много терминали за втечнен газ, ще има надявам се много диверсификация, надявам се най-сетне да се построи интерконекторът между Гърция и България, което чакаме отдавна и да може да даде някаква макар и минимална диверсификация, защото знаете капацитетът е 3 милиарда куб. метра.
Водещ: Вие смятате ли, че ние умишлено бавим строежа?
Румен Радев: Тук трябва да отговори правителството.
Водещ: Те отговориха, че няма такова нещо. По 5 км, пак Борисов лично, освен министърът на енергетиката.
Румен Радев: След като премиерът е казал лично, значи трябва да му вярваме.
Водещ: А вие вярвате ли му всъщност?
Румен Радев: Не вярвам на думи, не вярвам на хартия, освен ако няма документ с подпис, вярвам на резултати, а за това трябва време.
Водещ: Ще има трети въпрос, който може да ви прозвучи, че е твърде личен. Но все пак, чудила съм се, ако кабинетът беше решил да купи „Грипени“ вместо американските самолети, щеше ли да има този конфликт между вас и Борисов? Това недоверие, това дебнене.
Румен Радев: Ако кабинетът беше решил да купи „Грипени“ по начина, по който купи F-16, аз щях да съм абсолютно същият върл противник. Искам много ясно да кажа за пореден път – за мен няма значение „Грипен“, „Еврофайтър“, F-16. Това, което залагах като ръководител на тази група за избор на нов самолет във ВВС, върху който работихме много дълги години, е прозрачен, конкурентен, открит процес, процедура, която да избере най-доброто съотношение качество - цена. Това, което българското правителство направи, сега вие ме провокирате, пак ще се върна към премиера. Той многократно чух във вашето интервю казва – ние не сме Сърбия, ние не сме Турция, при нас има прозрачни, открити процедури, когато говореше за „Турски поток“. Е, а като каква държава постъпихме, когато изведнъж каза – купуваме F-16, защото така мисля, че е най-доброто и даже плащам накуп. Ей така, защото ми е кеф.
За мен типът самолет няма значение. Но българското правителство погази открития, честен конкурс, който да ни даде най-добри условия. И това тепърва ще носи своите последствия.
Водещ: На срещата в НАТО казахте, по време на обяда с Тръмп беше, нали така, че не може в НАТО едните само да са купувачи, а другите да са продавачи. Какво имахте предвид?
Румен Радев: Не, аз го казах пред всички лидери. Всички 30, да приветстваме и Република Северна Македония, тя беше тридесетият нов, очакваме да стане член. Там се правят декларации, всеки лидер има възможност да говори 3 минути за така необходимата ни в момента солидарност, единство на съюза, че се подкрепят всички инициативи, че всеки един декларирал, че ще достигне 2 % и ако е достигнал ще ги поддържа от разходите за отбрана.
Водещ: Ние сме отличници, нали?
Румен Радев: Ние сме супер отличници, тази година. Догодина няма да сме, ние падаме, следващата още повече падаме много под 2%. Направих нестандартно изказване и предложение. Защото в момента ние се разделяме по тази граница „fair burden sharing“ или справедливо разпределяне на разходите – кой е под 2%, кой е над. Казах, че има и друга линия, която ни разделя и то много съществено. Но никой не я посочва, никой не я дискутира. А това е деленето на производители и купувачи. Защото, ако ти си мощна икономика и произвеждаш собствена отбранителна продукция, тогава когато влагаш тези големи разходи за модернизация, ти ги влагаш в огромна степен в своята икономика. Това не е товар. Ти стимулираш икономиката, своите социални системи, осигуряваш работни места. Но когато по-малки държави, които нямат тези икономически възможности, са длъжни и те да достигнат дотам и да се модернизират, 100%, това им го казах на всички - 100% от нашите разходи отиват при някой от вас. Строго определени. И тогава за нас това е истински товар, защото той отнема от възможността да развиваме икономика и социални системи. И аз не виждам бъдещето на Алианса като съюз между продавачи и купувачи, а като съюз на суверени държави, на партньори, които заедно градят своята отбрана, заедно развиват технологии и заедно произвеждат отбранителна продукция. Затова отправих ясно предложение – когато сключваме такива договори, ние по-малките държави, когато купуваме, да имаме програми за разсрочено плащане, там където българското правителство се провали.
Водещ: За F-16 ли имате предвид, там ли се провали, според вас?
Румен Радев: Ами плащаме всичко накуп в аванс. Програми за индустриално сътрудничество, програми за трансфер на технологии. Вие знаете, че покрай F-16 ние сключихме също договор за индустриално сътрудничество. Вие няма да го разберете, защото е скрит, но за мен в този договор няма реални параметри, няма реални срокове.
Водещ: Вие виждали ли сте го?
Румен Радев: Аз съм го виждал, чел съм го с детайли. За мен и това, което знам за други държави какво постигат, ние трябваше да направим много повече. Тук трябваше да се фокусираме. Но нищо. Предложих и на президента Тръмп на обяда, предложих – нека да направим така – след като ние сме тук клуба на държавите с 2%, девет държави, направете така, господин президент, че когато купуваме от вас, да има много стабилна подкрепа от американското правителство точно за индустриално сътрудничество и за трансфер на технологии, за да може да няма тази технологична бездна, тази икономическа бездна. Не може един съюз да съществува дълго време, ако тази бездна расте. Това е добра инициатива. Тя се прие с огромен интерес и от президента Тръмп, който каза - да, това може да бъде „сделка“ и то много добра, и от международния секретариат на НАТО, получих поздравления от почти всички лидери. Това влезе в техния информационен обмен и в момента Алиансът се задвижва по тази инициатива. Не защото я няма между различни държави и фирми, има я, но я няма като регламентирана политика и цел на НАТО. И ето как една по-скромна държава като нас, може да бъде генератор на идеи и политики, които сближават, но допринасят и за нашия национален интерес. Мисля, че премиерът Борисов утре има среща, отдавна планирана, с генералния секретар на НАТО. Аз се надявам, че България ще продължи, ще бъде генератор и поддръжник на тези идеи. И следващите наши сделки да бъдат ето така съпроводени.
Водещ: Тъй като знам, че получавате в пълен обем информация от спец службите заедно с тази на премиера, кажете, вярвате ли в шпионската руска афера, достоверна ли е, истинска ли е, опасна ли е? С да и не.
Румен Радев: Не коментирам докладите на службите и действията на разследващите органи, но България трябва да защитава своя национален интерес и суверенитет, независимо каква е цената.
Водещ: Добре. Много благодаря за този разговор. Останаха много въпроси.
Румен Радев: Благодаря и аз. Следващия път.
Водещ: Да. Надявам се да има следващ път, защото винаги е добре властта и хората да си говорят. Не аз и вие. Благодаря.