ИНТЕРВЮТА

2020-12-19 17:55:00

Интервю на държавния глава Румен Радев за обзорното политическо предаването на Дарик радио „Годината“ - II част

Водещ: Това беше годината г-н президент, в която България беше приета в чакалнята на еврото и в банковия съюз.  Защо пуснаха в еврозоната, нека ползваме вашата терминология, мутрите вътре?

Румен Радев: Еврозоната пуска не мутрите, тя пуска България, тя пуска българските граждани, които изстрадаха и своето членство в Европейския съюз, знаете  в знак на какви решения се случи това.

Водещ: Това се случи при правителството, което толкова критикувахте и то във времето, когато избрахте лозунга – „Вън“? Какво стана?

Румен Радев: Вие предполагам, че познавате Маастрихтските критерии.

Водещ: На тях България отговаря всъщност от години почти напълно, за разлика от много държави в самата еврозона, които не отговарят.

Румен Радев: Вижте, спомняте ли си преди около две години думите на канцлера Меркел и комисаря Валдис Домбровскис, ако не се лъжа. Той беше и при мен в президентството, и при канцлера Меркел, когато ставаше началото на обсъждането. Той каза едно и също – вие категорично трябва да решите проблема с доходите на населението, защото с тези доходи след време ще имате проблеми. Ние все още не сме решили този проблем. От една страна – да, България покри Маастрихтските критерии, но каква е цената? Дали това става с разгръщането на една икономика, която дава висока стойност, която работи с внимание и в услуга на труда или това е за сметка на задържане доходите на населението и на ръста. Нашият ръст на икономическо развитие, ако го сравним с държавите от  Източна Европа, е изоставащ. Тук е най-вече въпрос на финансова стабилност. Ние трябва да сме благодарни и по-точно правителството на Борисов трябва да е благодарно на Иван Костов, на Симеон Сакскобургготски, на  Сергей Станишев и на Пламен Орешарски. Защото Иван Костов започна тази политика на финансова дисциплина, на нисък дълг, на нисък дефицит. Да, правителството на Борисов я прие, макар че ако сравним с 2010 година, нашият брутен държавен дълг беше под 10 милиарда – 14 % от БВП. По време на управлението на Борисов той стигна почти до 29 милиарда. Той нарасна тройно и сега последните години тръгна спад надолу, но все още не е 20 милиарда. Важно е, не отричам, много добри са анализите на Международна рейтингова агенция „Мудис“, но когато се четат тези резултати, нека не се довеждат хората до заблуждение. Този рейтинг не описва просперитета на държавата, нацията и развитието на нейната икономика. Той просто описва това, което  ни е заложено от Иван Костов – дали можем и дали имаме ресурса да си изплатим дълга.

С нашия кредитен рейтинг са държави като Мексико, Канада и Мавриций, а по-добър кредитен рейтинг от нас имат Бермуда, Ботсвана, Перу, Макао.  Тоест това не е мерило за просперитета на една икономика. Мерило е индексът “Doing business” на Световната банка, мерило е глобалният индекс за корупция на "Трансперънси интернешънъл", мерило е индексът за свобода на словото на „Репортери без граници“, вие следите много повече от мен и то е с катастрофално ниско ниво. Ето тези класации дават поглед върху една страна и дават перспективата.

Още нещо да ви кажа, защо Microsoft инвестира един милиард в Гърция, която е с по-нисък кредитен рейтинг от нас, с по-висока цена на ток, с по-високи данъци. Преди два месеца, когато бях на посещение в Гърция се срещнах с премиера Мицотакис. В един доста откровен разговор на четири очи го попитах: защо ние като имаме повече и по-качествени IT специалисти от вас и имаме толкова добри условия, защо Microsoft инвестира един милиард във вашата страна за технологии на бъдещето и за три database центъра? Той ми отговори: защото другите идеи са важни и те са – прозрачна и предвидима бизнес среда, устойчива антикорупционна политика. Румъния е с по-нисък кредитен рейтинг от нас, но има много повече инвестиции. Турция е с по-нисък рейтинг, но „Фолксваген“ избра да  отиде там. А в Сърбия, която също е с по-нисък кредитен рейтинг, ще бъдат изработвани автомобили от Япония.

Въпрос: Управителят на БНБ каза по-рано в предаването, че прогнозира 1 януари 2024 година като дата, когато българите вече ще се разплащат в евро. Това звучи ли ви реалистично?

Румен Радев: Няма да се впускам в прогнози, където компетентни са хора, завършили икономика.

Водещ:  Добре ли е за България  по-бързо да въведе еврото или е по-добре да го отлага? Някои го отлагат вечно като Дания, държави, които са част от тези съюзи, но без да са част от еврото.

Румен Радев:  България трябва в този период да изгради устойчивост  на своята икономика. Това е моят извод, защото аз съм го обсъдил с много европейски лидери. Точно това как, кога, какви са ползите, какви са рисковете при приемането на еврото. Това е и техният съвет. В този междинен период не успяхме да изградим устойчивост и икономика с по-голяма производителност, съответно после имаме и проблеми.

Да, според мен е позитивно и ние трябва да приемем еврото. Още повече, ако това ще даде по-големи позитиви на България. Както казват и експертите, ние изстрадахме всички негативи  и е време да ползваме позитивите, но трябва да се избегнат дългосрочните рискове и рискът от увеличаването на цените. Аз не виждам там някакъв риск, ако се вземат мерки навреме.  Риск е, ако ние не успеем да преструктурираме нашата икономика.

Водещ: Имате ли съгласие с правителството за временното „не“ от България за началото на преговорите на Република Северна Македония за членство в Европейския съюз?

Румен Радев: Не става въпрос за съгласие. Трябва да видим в историята как се стигна до това съгласие. Знаете, че ние подписахме на 1 август 2017 година нашия Договор за приятелство, добросъседство и сътрудничество, който от наша страна блести с доброжелателен наивитет мога да кажа, защото той не срещна ответната добра воля.  Българското правителство късно формулира нашите червени линии, нашата национална рамкова позиция и по-точно късно предприе мерки да ги отстоява.

Няма да коментирам договора, имал съм критики към него, но казвам, че ние сме две държави, ние сме братя и договорът беше добронамерен. През 2018г., когато  измина една година и се видя, че той не се спазва, тогава казах, че трябва нов анекс. Тогава имаше една единствена политика - безрезервна подкрепа за Република Северна Македония от Западните Балкани, която продължи до септември 2019г. Навсякъде от страна на правителството се формулираше безрезервна подкрепа. Тогава, няма и месец преди очаквания съвет за начало на преговорите, през септември събрах правителството при мен на Национална консултативна среща и поставих въпроса, че ние трябва да изработим нашата национална рамкова позиция и да формулираме нашите червени линии и че трябва да ги защитим. Това наистина прави чест на всички български дипломати, които работиха върху тази рамкова позиция и тя според мен е обективна и много добра. Тя се прие с консенсус от българския парламент на 9 октомври миналата година. За съжаление тя не се промотира достатъчно добре в Европейския съюз, така че тук в момента с правителството вече сме на абсолютно единна позиция, макар и със закъсняла реакция от негова страна и трябва да сме единни, последователни докато нашите братя наистина не разберат, че пътя за  членство в ЕС не трябва да бъде дългият път – тоест обикаляне на Европейските столици за лобиране за натиск върху България. Пътят, така както съм казал и на президента Пендаровски, както казах и на специалния пратеник, който приех преди седмица при мен, пътят минава през София. Ние трябва да седнем с ръководството на Република Северна Македония и да уточним какво трябва да направим, така че възможно най-бързо Република Северна Македония да започне преговорите за членство в ЕС, от което България има огромен интерес.

Водещ: Точно преди година, първата тема, която обсъждахме в същото това предаване бяха самолетите Ф-16? Тогава вие остро критикувахте решението за закупуването на системите, какво точно се случи преди нова година и тогава беше толкова актуално. Сега вече от разстояние на времето, година по-късно, като видяхте как се разви процедурата, промени ли се нещо в мнението ви?

Румен Радев: Моето мнение никога не се е променяло. Аз никога не съм атакувал самия самолет, трой е прекрасен самолет, както и останалите, които участваха в конкурса. Никога не съм атакувал държавата, която ни предоставя този самолет. Аз съм атакувал начина, по който правителството стигна до това решение, той е позорен. Аз силно се надявам, че страната ни няма да харчи такива колосални суми с такива решения. Решенията трябва да се взимат при открити, прозрачни и равнопоставени процедури и с уважение към всички, които участват в този конкурс. Това бяха други наши европейски партньори  от Европейския съюз и от НАТО.  Те заедно с американската страна работиха дълго време по искането за предоставяне на оферти и преди това по другите документи. Изразходваха време, средства, какво ли не, за да предоставят най-добрите си оферти и изведнъж по средата на тази процедура  ти казваш не, ще вземем решение, защото този самолет просто ни харесва повече. Така не се прави. Ние дадохме един лош пример как се прави процедура за избор на самолет. Ако ще взимаш политическо решение, не обявявай процедура, излез и кажи открито пред целия народ – ще вземем този самолет, защото мислим, че САЩ са наш стратегически партньор.

Водещ: Виждате ли сега политическо решение за още самолети като имаш един вид самолет да не купуваш други, без да правиш конкурс? Вие сте безспорен експерт в тази област

Румен Радев: В проекта за инвестиционен разход, приет от българския парламент, бройката е 16 самолета. Така че  ние трябва да приемем доставката на още 8 самолета, защото с 8 самолета никоя държава в света не може да носи бойно дежурство. Това е абсурд, никоя държава не може да осъществи така тази мисия по охрана на въздушното пространство. Тя е важна и националноотговорна мисия и към нашите съюзници.

Встрани от самата доставка на самолетите, вие защо не повдигате въпроса какво става с договора за индустриално сътрудничество, сключен между Министерството на икономиката и „Локхийд Мартин“? Много неща можеха да се направят по този договор, а те не са заложени изобщо и аз разчитам, че тук ще има добра воля от американската страна ние още веднъж да преценим какво може и какво не може да се направи по този договор, защото откъм работа на българското правителство той  е пълен провал.

Един аспект от разговора ми с премиера Мицотакис, тук засегнахме партньорството ни със САЩ, което е много важно. Това е, че преди да дойде Microsoft в Гърция и преди да дойдат други американски компании и то много важни, в областта на високите технологии, там са успели да сключат междудържавни споразумения за научно-техническо партньорство между САЩ и Гърция. Това е тема, по която моята администрация работи и аз се надявам, че при новото правителство това ще бъде факт. Ако имаме такова споразумение, ние можем да очакваме вече инвестиции от водещи технологични гиганти в България. Това ще бъде добре, защото ние трябва да имаме високо ниво на национала амбиция за нашето технологично развитие. 

Водещ: Какъв е коментарът ви за вчерашното решение  България да обяви за „персона нон грата“ военно аташе на Русия?

Румен Радев: Националната сигурност е абсолютен приоритет. Тук компромиси категорично не трябва да има, но службите и прокуратурата, които са работили по този случай трябва наистина да имат неопровержими доказателства.

Водещ: Вие като президент имахте ли  тази информация, те не ви ли я предоставиха?

Румен Радев: Не, нямам тази информация.

Водещ: Няма да бъда неделикатен и да задавам въпроси, за които нямате право да разкажете.

Румен Радев: Виждате с какъв замах прокуратурата разнищи шпионската мрежа на Руската федерация, а в същото време не може да види очевадните улики от записи и снимки в шкафчета. Тук остава един неприятен привкус от този огромен контраст.

Водещ: Нещо притесни ли ви около проверките в президентството на вашите сътрудници? Например това, че те са разполагали с информация за съдебни дела…

Румен Радев: Какво решение?

Водещ: Прословутият проект за решение все още.

Румен Радев: Вие видяхте обвинителния акт, който падна абсолютно в съда, че е постъпила информация от Служба „Военна информация“, тя е до явния адресат и е базирана на Българската телеграфна агенция. Тоест, четеш БТА и попадаш под ударите на прокуратурата. Извинявайте, но това е несериозно. За огромно съжаление прокуратурата обслужва интересите на властта по отношение на политическите опоненти и това е една от причините за отношението към прокуратурата по време на протестите.

Засегнахте една международна тема, която също е важна. Аз не коментирам политическите факти, но като президент вземам отношение към външнополитически събития и това е Националната конференция на ДПС, проведена преди дни. Там се случи нещо характерно и важно според мен. Това е, че даването на думата за приветствие на такава национала конференция от турския президент е признание за амбиция за участие в българския политически живот. Това е недопустимо и според мен проводник на това влияние е министър-председателят Борисов. Доскоро ДПС утвърждаваха образа си на национална партия, но откривайки трибуната си за президента на съседна Турция, те хвърлят сянка върху своя ореол на националноотговорна политическа сила. Искам да бъда правилно разбран, Турция за нас  е приятел. Тя е изключително важен партньор и съюзник и в НАТО, и в борбата с нелегалния трафик, с миграцията, с престъпността, с тероризма. По никакъв начин не искам това, което казвам да влияе  на нашите отношения. Напротив, аз бях единственият президент от ЕС, който откликна на поканата на президента Ердоган. Аз присъствах на неговата инаугурация, защото пак казвам, че Турция е наш съсед и приятел. Надявам се да не стигаме до отношенията, които се развиха през март 2017г., когато турските власти се намесиха открито в нашия изборен процес и тогава може би помните, че г-н Ердоган публично заяви, че в България се преследват интересите на етническите турци, че тук се нарушават принципите на правовата държава и демокрацията. Тогава аз отговорих, че България  не преподава, но и не приема уроци по демокрация и то от държави, които имат проблеми с върховенството на закона. Така че силно се надявам Турция да не се намесва и в тази предизборна кампания. Това зависи до голяма степен от ДПС и аз се надявам наистина на тяхната националноотговорна позиция, както и на премиера Борисов.

Водещ: Вие искахте ли да ги поздравите?  Като знаехте, че имат конференция изпратихте ли им  поздравление, можеше и видеообръщение да им изпратите или сте чакали покана за това.

Румен Радев: Не съм получавал покана.

Водещ: Служебно или редовно правителство ще управлява България след парламентарните избори, г-н президент? Кое е по-вероятно според Вас?

Румен Радев: Не съм пророк.

Водещ: Понеже нали бяхте готов, или се шегувахте, със служебно правителство при предсрочни избори. Евентуално сега можете да се озовете в положението да направите служебно правителство поради невъзможност партиите в бъдещия парламент да се договорят?

Румен Радев: Никога не съм бягал от отговорност. И ако се наложи да има служебно правителство, аз ще го съставя.

Водещ: Какъв типаж е министър-председателят, за когото Вие мислите? Знам, че няма да кажете име, но активен политик или експерт?

Румен Радев: Това правителство ще има много важни задачи. То трябва не само да управлява България в един наистина много динамичен, много кризисен период, но то трябва да започне и демонтаж на порочния управленски модел, който се утвърди вече повече от десетилетие. И много важно – да покаже и да вдъхне увереност, че България може да се управлява и прозрачно, и отговорно, и с мисъл преди всичко за хората. Но това дали ще има служебно или редовно правителство ще го покаже бъдещето. При всички положения то най-вероятно ще бъде съставено трудно. Най-вероятно бъдещият парламент ще бъде фрагментиран. И тук ще се изяви в голяма степен един от проблемите на нашия политически модел, той не е само в България – т. нар. парламентарна демокрация. Но хората гласуват за партии, нали така? И когато тези партии влязат в парламента и няма изразено мнозинство, започват всякакви възможни коалиции и сметки. И всъщност на изборите хората не могат да бъдат сигурни и да са уверени за кого точно гласуват. Най-важната фигура е министър-председателят и министрите. А Вие виждате, имали сме такива случаи – гласуваш за партии, в парламента после става математиката със сложните уравнения, зад които се крият най-различни интереси и накрая получаваш министър-председател, който не си и предполагал, че може да бъде министър-председател. Получаваш министри, за които не си се и замислял, че могат да бъдат министри. Това е един проблем на съвременната демокрация не само в България, а и в други страни. Най-добре е ако хората могат да гласуват и да знаят точно за кого ще гласуват. Но явно трябва развитие по този път.

Водещ: Президентските избори в САЩ са една от номинациите за събитие на годината. Вие какъв урок научихте от тях? Защо губи избори един действащ президент?

Румен Радев: Първо, американските избори и предизборна кампания са много особени. Специално избирателната система не е като нашата, знаете цялата схема с електорите. Аз мога да кажа какво очаквам. Очаквам, че няма да има някаква рязка промяна в политиката на САЩ към света, защото САЩ имат устойчивост на своите стратегически интереси. Все пак, очаквам с новата администрация по-голяма стабилност, повече предвидимост, връщане към принципите на демокрацията, принципите на многостранната дипломация, които са поставени на изпитание в целия свят. Очаквам повече диалог и взаимодействие със съюзниците. Може би най-добра публикация по тази тема направиха в „Foreign affairs” преди време, които написаха, че светът очаква Америка да се върне на масата като лидер, но не с примера на своята сила, а със силата на своя пример. Ето това очаква светът от тези избори.

Водещ: Коя грешка на президента Тръмп, загубил втори мандат, не бихте искали да повторите? Какъв урок научихте от загубата на действащ президент на такава голяма сила?

Румен Радев: Аз не искам да обсъждам президента на най-голямата, най-мощната държава в света. Но поуките, които могат да бъдат направени, са много. Много са и положителните неща, които могат да бъдат научени от президента Тръмп, но много са и уроците. Аз съм имал възможност да наблюдавам неговото поведение в редица преки срещи и особено на срещите на върха на НАТО. Но хората трябва да бъдат убеждавани преди всичко и то с пример и личен пример, а не от позиция на силата.

Водещ: Ще се кандидатирате ли за втори мандат на предстоящите през годината, която чука на вратата, президентски избори, г-н президент?

Румен Радев: Мисля, че това не е тема изобщо към момента. Но ако реша да се кандидатирам, няма нито да се моля, нито да влизам в задкулисни договорки с партийни централи. Моят диалог е с честните хора, с хората отляво, които са от моето политическо семейство, и с хората от всички други политически хоризонти. Хора, които имаха куража да излязат по улиците и площадите и да отстояват свободата, справедливостта и демокрацията. Хора, които си вадят хляба честно и искат да живеят в сигурно и проспериращо общество.

Водещ: Искате ли да останете президент на България още пет години? Вътрешната Ви настройка каква е? Понеже имаме пример с предишния президент, който сам се отказа.

Румен Радев: Аз още в началото заявих, че за мен не е важно колко време ще бъда президент, а какъв президент ще бъда. Ако аз допусна да се отклоня от своите принципи, ако аз допусна да работя не в интерес на българите, които са ме избрали, а в интерес на някакви тесни партийни и други кръгове, нямам място в тази институция. Моята амбиция е докато съм президент, да работя всеотдайно за правата и за просперитета на българите.

Водещ: Коя ще бъде думата на 2021 г.?

Румен Радев: Единение.