ИНТЕРВЮТА
Румен Радев за БНР: Укрепването на държавността изисква решителни действия, честни избори, неутрализиране на задкулисието
Интервю с президента Румен Радев за предаването „Неделя 150“ на Българското национално радио с водещ Диана Янкулова – втора част
Първа част на интервюто за БНР - ТУК.
Водещ: Усещате ли достатъчно силна политическа енергия от формациите на протеста, а и обществена енергия, за да кажем, че тази първа стъпка няма да остане и единствената? Ние 30 години виждаме как просто се пренасочват тези връзки зад паравана, но не се ликвидират.
Румен Радев: Ние като общество трябва да проумеем, че нямаме вече друг шанс освен да постигнем това политическо единение, така че да тръгнем по някакъв нов път. Всеки път с болка се съпоставяме спрямо другите държави. Винаги сме на последно място, но ние трябва да търсим причините защо сме на последно място. Ето, в продължение на това, което казахте, да се съпоставим с Румъния – до 2009 година, до идването на модела „Борисов“, ние имахме абсолютно сходни икономически траектории с Румъния. Даже в редица отношения ние бяхме по-добре. След 2009 г. да видим данните. Тук трябва да сравняваме реалния брутен вътрешен продукт, не чистия, този, който е коригиран с коефициента на инфлация, защото ако не използваме този инструмент коригиран реален брутен вътрешен продукт, щяха Венецуела и Зимбабве да имат най-висок ръст, поради тяхната хиперинфлация.
Водещ: Но Румъния си депозира Плана за възстановяване и устойчивост.
Румен Радев: Румъния за последните 10 години има близо 50 % ръст на реалния брутен вътрешен продукт. Нашият е около 30 %. При Румъния има възход на инвестициите, при нас има пълна стагнация. При Румъния има превишение през целия този период и след 2009 г. преките чуждестранни инвестиции превъзхождат местните спестявания. В България започна обратният процес още през 2009 г. и тази тенденция от 2015 г. вече е абсолютно стабилна в негативен план. При нас местните спестявания превъзхождат значително преките чуждестранни инвестиции. Тук, при нас, става вече обратният процес на цялата икономическа логика. При нас спестяванията започват да текат от нас, най-бедната европейска страна навън, което вече е сериозно. Ако тръгнем вече да изследваме причините, което правят доста икономически и политически анализатори, сериозни, а не обслужващи властта, ще видим, че причината е в качеството на институциите. Това се случва когато има политически риск от експлоатация на бизнеса, било то от държавата или политически и олигархични кръгове около управляващите, когато има вмешателство в работата на регулаторните органи, когато съдебната система не може да защити тези хора да правят конкурентен, честен, открит бизнес.
Водещ: И когато законодателството се променя час по час.
Румен Радев: Точно така. Когато законодателството е абсолютно непредвидимо, ние виждаме какви са резултатите. Не са в наша полза. Ето, тези неща трябва да променим. България има огромен потенциал. България има прекрасни дадености. България има прекрасни, честни, почтени млади хора. Това, което нямаме и сме нямали до момента са адекватни институции, които да дадат възможност на тези хора да разгърнат своя талант тук, в България.
Водещ: Не искам да оставате с убеждението, че Ви вкарвам в режим да отговаряте на нападки, но за да изясним за хората, защото за тях е важно и не би трябвало да остава съмнение. Кирил Ананиев, бивш финансов министър и във Вашето служебно правителство, каза, че е отказал Ваши разпореждания да уволни шефовете тогава на НАП и на митниците и е поставил своята оставка преди тези уволнения. Вярно ли е това и защо сте го искали, ако тогава действително е имало разговори за рокади.
Румен Радев: Аз уважавам господин Ананиев, най-малкото заради неговите бели коси. Той е човек на почтена възраст. Имах подобен въпрос и снощи на един брифинг в село Руня. Ще кажа пак същото: Внезапният напън на господин Ананиев да се впише като герой, който с тяло брани шефове на агенции е повече от комичен. Няма да го коментирам изобщо господин Ананиев.
Водещ: Да задам въпроса по друг начин, ако служебните министри получат персонални задачи от Вас, но не са съгласни с начина, по който виждате тяхното изпълнение или изобщо с подобни задачи, могат ли да се чувстват свободни в работата си, или понеже сте човекът, който ги назначава и който носи отговорността за тяхната работа, ще трябва непременно да се вслушат.
Румен Радев: Моята професионална работа преди да стана президент се е основавала на различни стилове на лидерство, но винаги зависи от обстановката. Но най-силният винаги, който прилагам в своята работа, е делегиране на правомощия. Моите изисквания и задачи съм ги дал в началото. Оттам министрите имат свободата как да си подбират екип и да изпълняват тези задачи.
Водещ: Това е ясен отговор. На протестите през лятото Вие бяхте авторът на лозунга „Мутри вън“. Сега кои мутри трябва да се почувстват притеснени от задачата, дадена на служебното правителство, да се диагностицира истинското състояние на държавата?
Румен Радев: Първо, след като в една страна макар и член на ЕС и НАТО, министър-председателят спи с пистолет до главата си, а има НСО, което да го пази, това означава, че в тази страна има мутри. След като има шкафчета на управляващи, натъпкани с евра и кюлчета злато, това означава, че има мутри. Защото ако това е вярно, тези пари не са от заплата, значи някой трябва да бъде рекетиран, за да напълни това шкафче. След като КФН, прокуратурата и ДАНС се пращат да „размазват физиономии“ на неудобни бизнесмени, значи има мутри. Е, да, разбира се, че при една такава смяна, при едни такива заявки, тези хора се притесняват. Притесненията са им в няколко посоки – да не би да изплуват злоупотребите им, притеснения, че ще бъдат отбити от потоците на публичните финанси, където досега явно е имало безнаказано гребане и най-вече да не се проведат честни избори. Защото честните избори могат да доведат до друга политическа конфигурация.
Водещ: Могат ли и трите линии на поведение да бъдат парирани, защото е ясно, че хората с такива интереси винаги гледат да вземат завоя?
Румен Радев: Това няма как да бъде изпълнено от един човек или няколко министри. Това зависи доколко ние сме зрели като общество. Този процес няма да е никак лесен. Затова тези хора в момента надават вой и използват думи като „реваншизъм“, като „диктатура“, като „чистки“…
Водещ: Даже „завладяване на държавата“…
Румен Радев: Да, завладяване на една завладяна държава. Няма да бъде лесен този процес, защото когато се поставиха в позицията на другите граждани, започнаха да занимават всички със себе си. Изведнъж. Трябва да се избавим от усещането, че има хора абонирани за властта, на които властта им принадлежи по право и те са се сраснали със своите столове. Необходими са продължителни и системни усилия от цялото ни общество. Много зависи и от вас медиите, защото не може да има демокрация и икономически просперитет без свободни медии. Това е категорично. Там, където има свободни медии, няма корупция, тя е сведена до минимум, има високо социално положение и всички имат висок социален стандарт. Там, където медиите са смачкани, там има корупция, бедност и неравенство.
Водещ: Аз не би трябвало да говоря от името на всички медии, но от името на нашата медия мога да гарантирам, че свободата тук е издигната в култ, което може би е причината да имаме такива неблагополучни ревизии с намаляване на бюджета. Медиите, лишени от свобода и превърнати в рупори на славословие, в същия момент се оказват също толкова любезни рупори и на компромати. Онези, които съсипаха медиите, тепърва ще си дават сметка, изпитвайки на собствен гръб, липсата на свобода на словото. Да кажем друго, г-н Президент, какво поведение очаквате от прокуратурата, защото като говорихме за онези, които взимат завоя, не можем да изключим и тази институция. Във всеки случай сме виждали как това се случва в периода 2013 г., когато управляваше кабинета „Орешарски“, главен прокурор беше Сотир Цацаров, а Цветан Цветанов беше подсъдим по няколко дела…
Румен Радев: От коя прокуратура да очаквам…?
Водещ: От онази бързата, експедитивната, която дойде в президентството, за да проверява Вашите съветници….
Румен Радев: Как да очаквам решителни действия от прокуратура с оглушително мълчание по отношение на записите, на шкафчетата, на 4 милиарда и половина потънали в „Автомагистрали“ без обществени поръчки и без никаква прозрачност. Ние още не знаем как се разходват тези пари, при каква гаранция за качество, при какви гаранции изобщо след строителството. За половин милиард в „Монтажи“, за язовирите по същия начин, за инсинераторите, за „Апартаментгейт“. Всички очакваме прокуратурата да влезе в своята законова роля.
Управляващите до момента са свикнали прокуратурата да бъде гарант за тяхната безнаказаност, но виждаме всички, че режимът рухва и пред българската прокуратура има сериозна дилема – или да започне работа в интерес на обществото, или тя ще бъде завлечена заедно с този рухващ режим в небитието. Но аз вярвам, че в България има, и то не малко, почтени и способни прокурори и трябва да им дадем шанс да започнат реална борба с корупцията.
Водещ: Да кажем и за тази ревизия на управлението на ГЕРБ. Възможно ли е поради неблагополучията на кратките срокове и неясните сили, които ще могат да работят в следващия парламент, да приключи като повечето български скандали – всяко чудо за три дни, или има някаква гаранция за необратимостта на този процес. Обществото чака отговор на това: пак ли много шум за нищо или сме изправени на една граница и сме готови да пресечем отвъд порочните практики? Можете ли Вие да дадете гаранция за тази доза почтеност, така че да не изпуснем политическия шанс така, както почти изпуснахме икономическия шанс с парите на ЕС по Плана да се възстановяваме и развиваме?
Румен Радев: Първо да уточним някои неща. Нито от мен, нито от служебния премиер г-н Янев, нито от министрите е произнасяна думата ревизия. Ревизията е ясно установена законова процедура с ясни механизми. Илюзия е да си мислим, че за 2 месеца може да се направи ревизия на едно 10-годишно управление и то с богата база, която да бъде изследвана. Това, към което трябва да се стремим, трябва да бъде откритост. Много е трудно в момента да се постигне тази откритост дори в една благоприятна административна среда. Това е огромна по обем дейност, която трябва да бъде проверена. Вие знаете, че още от лятото на миналата година, откакто започнаха протестите, вървяха и различни сигнали: за изнасяне на документи, за унищожаване на документи, за подправяне на документи. Това е ясно като задача. Всеки министър в рамките на своята дейност, ако открие такива сигнали, те трябва да станат публични. Когато в САЩ се въвежда Public hearing – метод на публичното изслушване, се явяват и двете страни, не разбира се в този вид, в който го видяхме в българския парламент – на активно заглушаване с прийомите на африканско племе с тропане, викане и т.н. Тук се иска един спокоен дебат, но базиран на документи. Това очаквам да стане от служебното правителство. Ако се установят такива документи, да бъдат поканени: бенефициенти на големи кредити да речем от Българската банка за развитие, фирмите, които строят магистралите и ремонтират язовирите, да заповядат да ги видим. Вие виждали ли сте лицата на тези хора? Защото това са нашите пари и българите имат право да знаят кой оперира с техните пари. Крупните бенефициенти на ББР, която е по закон банка за развитие на малкия, на средния и на семейния бизнес. Да видим тези хора, които са вземали стотици милиони, да дойдат, да седнат и да разкажат в какво са влагали тези пари и как те допринасят за нашето обществено и икономическо развитие.
Другият комичен случай - „Автомагистрали“ наемали хора и техника, за да строят магистралите. Понеже „инхаус“ процедурата приключва и се изчерпва между АПИ и „Автомагистрали“. Понеже нямат право вече на следващо възлагане, си наемат хора и техника. Да дойдат тези фирми, от които наемат хора и техника, да видим тези договори и какви хора и техники наемат. Ние не знаем какви са тези договори. От няколко години им казвам: заповядайте, пуснете си договорите на сайта, пуснете си критериите, по които остойностявате труда и наема на тази техника и на тези хора. Нека собствениците на тези фирми, дали са явни, или подставени лица, да дойдат и да ги видят хората. Трябва да знаем в тази страна, когато става въпрос за публичен ресурс, кой го харчи – да му видим лицето как го харчи.
Водещ: Ще ни ги покаже ли служебният министър на регионалното развитие?
Румен Радев: Е, те няма да дойдат. Ще дойдат сигурно подставени лица, но нека дойдат! Трябва един спокоен разговор. Може истината да е друга, нека я видим! Нека се сложат от едната страна договорите и платежните, а от другата да се каже какво и как се работи срещу тези пари – дали са изплатени авансово, дали има още пари, които са у тях без да е свършена работа, строи ли се без разрешително за строеж, как се движат проблемите с отчуждаването с ОВОС и т.н. Нека знаем просто кой ще носи гаранция, ако наемат хора и техника. Трябва да се провери, защото излиза, че „Автомагистрали“ трябва да носят гаранция, т.е. ние с вас, защото те нямат капацитет да строят.
Водещ: Осветляване и проветряване, ще има много сериозна нужда от това. Понеже ни остават много малко минути, а Вие бяхте обвинен, че насаждате недоверие към изборите и тяхната честност и легитимност през месец април, сега, когато назначеният от Вас служебен кабинет ще трябва да ги прави при прясно променен Изборен кодекс, имате ли някакви притеснения, че вотът може да срещне такива промени, че да се наложи да бъде касиран или поне да не бъде признат от много от участниците?
Румен Радев: Това са отново спекулации. Никога не съм насаждал недоверие в изборния процес, но съм посочвал негативите и винаги и съм организирал няколко пъти настойчиво публични консултации при мен с всички компетентни органи и партии в парламента, ангажирани с изборния процес. Посочвал съм негативите и сме дискутирали тези негативи в нашите избори, които заедно да отстраним. Това не е насаждане на недоверие в изборите.
Има неща, които ние трябва да превъзмогнем с различни механизми – със законови, с технология, с организация. Да вземем например прословутите машини. Тук 100 пъти ни се посочва как Нидерландия била изхвърлила машините, как Марк Рюте е казал „Изхвърлете ги“. Аз също съм говорил с Марк Рюте. Защо там са изхвърлени машините? Дайте да сравним Нидерландия и България как правят избори. Защото при избирателна активност на няколко последователни избора в Нидерландия около 80%, изключително висока, недействителните бюлетини са под половин процент. В България при 50% избирателна активност средно ние имаме около 5% недействителни бюлетини. Това означава, че губим цяла една партия да влезе в българския парламент. Това означава изкривяване на вота на българските граждани. В Нидерландия едва ли ще видите в YouTube, то и в момента го има при нас, но там няма да видите видеозапис от областна конференция на една партия, доскоро управлявала България, където областният координатор дава инструктаж как да се произвеждат недействителни бюлетини и посочва от кой да се черпи богат опит. Затова ние се принудихме да търсим технологични решения.
Да не продължаваме нататък: как се броят бюлетини и се отчитат, как се пишат изборните протоколи с всякакви ужаси по тях. Това всичко се елиминира с машините. Не казвам, че това е най-доброто, но ние сами се докарахме дотам – да даваме пари, за да повишим по някакъв начин честността и да елиминираме по някакъв начин недействителните бюлетини. Машините допринасят изключително много за намаляване на контролирания вот. Когато вотът ти е контролиран, ти трябва да се отчетеш – снимаш с телефона си бюлетината и показваш после. Тук контролираният вот не играе, защото ти си зад едно параванче и всички виждат и не можеш да си изкараш телефона и да кажеш: ето как гласувах.
Водещ: Новата ЦИК беше създадена с мъки и политически скандал. Имате ли доверие в нейния капацитет, понеже я назначихте според промяната в изборния закон. Тук няма да влизаме в обясненията Вие ли избирате тези хора или само ги назначавате, предложени от партиите…
Румен Радев: Мисля, че минахме през тази разправия. Насаждаше се внушение, че аз ги избирам. Не. Аз не избирам никой от тях. Посочват ги партиите в парламента. Искам да ги поздравя този път, защото партиите в 45-ото Народно събрание посочиха стойностни професионалисти. Аз съм убеден, че на базата на тези хора, които посочиха и за които аз издадох указ и имах публично изслушване с тях, това са хора с опит и мотивация. Надявам се да използват опита си ползотворно, да се обединят и да не допуснат политическите вмешателства да вкарат поредни раздори в ЦИК. Но тези хора имат капацитета и амбицията да проведат едни наистина добри избори.
Водещ: Ако не им се пречи…. Да минем през външнополитическите теми. На всички страхове, че ще смените курса от евроатлантическия на управлението на ГЕРБ към Москва, видяхме, че външният министър в служебното правителство прие съвсем плавно от Екатерина Захариева управлението. Защо Ви е страх да произнесете думата Русия? Каква беше тази работа с декларацията от форума на Б-9. Заблудихте ли обществото? Това опит за политическо мошеничество ли е, както каза Даниел Митов? Тук ще цитирам думите му: „Ако Ви се даде възможност наистина да влияете върху външната политика, пак ли ще иде да се лигави на Путин?“
Румен Радев: Г-н Митов сигурно още го боли, че не го допуснах и не издадох указ да стане посланик в Румъния. Да оставим тези негови лични драми и болки. Учудващо е, че след 10 години, в които ти всеки месец си ходил в Брюксел на Европейски съвет и всеки месец си участвал там и след 10 години, цитирам тук и критиките на бившия премиер Борисов, след 10 години още да не ти е ясно що е то ЕС, що е то НАТО, какви са формулите вътре в тях и форматите, как се изработват резолюции и декларации, как се ревизират и как се приемат. Това е жалко и когато казваме, че на България не ѝ се чува гласът в ЕС и тя не може да реализира своя потенциал като пълноправен член на този ЕС, трябва да търсим там причините. Не искам да ги анализирам. Може би са проблеми на някаква езикова бариера, но ние стигнахме дотам. Тук има абсолютно неразбиране и манипулация на факти.
Дал съм много ясно моята оценка и по отношение на Русия, и по отношение на националната сигурност, че там компромиси са абсолютно недопустими и трябва да се преследва всяко вмешателство в нашата национална сигурност. Но трябва да се ясно едно – кой представлява България в ЕС и кой взима отношение. Този, който я представлява в ЕС, той взема и е част от колективните позиции и колективните решения. Тук тези крясъци, че съм имал недопустимо, крещящо мълчание по отношение на руските шпиони, са върхът на наглостта. След като си пуснал руските агенти на техните служби безнаказано години наред да тровят български граждани, да взривяват наши складове с военна продукция, както твърдят ДАНС и прокуратурата, да си прикривал техните действия, да си допуснал огромен пробив в националната сигурност, защото не си реализирал политиките за организация и контрол върху достъпа върху класифицирана информация, 5 български граждани, 4-ма офицери са уличени в това нещо, а службите, пряко подчинени на теб, са отговорни за организацията и контрола върху класифицираната информация и издаване на допуск. При това след като си платил неимоверна цена за „Турски поток“ незнайно как формирана с наши пари без да си ни питал, след като лиши България от огромни такси, които се дължаха по договор от „Газпром“ по Трансбалканския газопровод, след като позволи „Газпром“ да завземе всички входно-изходни точки на тръбопроводите, които минават през България и цялата ти концепция за „Балкански поток“ се изпарява, след като допусна по най-елементарен начин България да загуби арбитража и да плати огромни пари заради Белене и след като години наред допускаш „Лукойл“ да не плаща никакъв корпоративен данък, е върхът на наглостта.
Водещ: Завършваме, защото изтекоха минутите. Не че успяхме да отговорим на всички въпроси, но аз се надявам, че ще имаме и други срещи в ефира на БНР, програма „Хоризонт“ и „Неделя 150“. Специален гост ни беше президентът Румен Радев.